Název:
"Co se děje pod zemí" aneb Projekt na rozvoj souvislého vyjadřování a podporu porozumění předčítanému textu dětí předškolního věku
Překlad názvu:
"What is happening underground" or as we might call the project to develop a continuous expressing and the promoting understanding readings text of preschool children
Autoři:
Zyklová, Petra ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá rozvojem souvislého vyjad ování a porozum ní p ed ítanému textu d tí p edškolního v ku. Teoretická ást práce je v nována vývoji e i, souvislému vyjad ování, tená ské pregramotnosti, pohádkám a problematice kladení otázek. Práce dále zahrnuje charakteristiky p edškolního vzd lávání a otázky pé e o životní prost edí. Taktéž vymezuje d ležité poznatky z Rámcového vzd lávacího programu pro p edškolní vzd lávání, od nichž se odvíjela p íprava praktické ásti. Na základ všech t chto poznatk byla p ipravena ást praktická. Jejím cílem bylo navrhnout projekt na rozvoj souvislého vyjad ování a porozum ní p ed ítanému textu propojený s tématem "Co se d je pod zemí", sestavit konkrétní lekce, zrealizovat je v b žné mate ské škole, reflektovat jejich realizaci a navrhnout doporu ení pro praxi. Potvrdila se d ležitá role u itelky mate ské školy, která je pro d ti mluvním vzorem. Zapojení rodi do projektu se ukázalo jako velmi p ínosné - pro budování rodinných vztah i rozvoj tená ské pregramotnosti a souvislého vyjad ování d tí. A v neposlední ad se d ti b hem realizace projektu zdokonalily ve schopnosti odpovídat na otázky vyšší kognitivní náro nosti.This master's thesis deals with the development of a coherent expression and understanding of read out text by pre-school age children. Theoretical part is focused on a speech development, coherent expression, reading pre-literacy, fairytales and a topic of asking questions. This work also includes the characteristics of a pre-school education and environmental care issues. Furthermore this work defines important knowledge from the General educational programme for preschool education, from which was a practical part preparation based on. Its goal was to design a development of coherent expression and understanding of read out text project, connected with the "What happens under the ground" topic, design particular lessons, implement them in a general kindergarten, reflect its realization and suggest recommendation for practice. Importance of a kindergarten teacher role was confirmed, because he or she is for children speaking idol. Involvement of parents into the project seems as very beneficial - for family relationship, reading pre-literacy and coherent expression children development. Moreover children during the project realization improved their ability to answer higher cognitive difficulty questions.
Klíčová slova:
dítě předškolního věku; dětská řeč; projekt; souvislé vyjadřování; čtenářská pregramotnost; children's speech; coherent expression; Pre-school age child; project; reading pre-literacy