Original title:
"Písař Bartleby" v současné kultuře
Translated title:
"Písař Bartleby" v současné kultuře
Authors:
Stejskalová, Tereza ; Roraback, Erik Sherman (advisor) ; Robbins, David Lee (referee) ; Arbeit, Marcel (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2017
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This dissertation is based on the observation that Herman Melville's "Bartleby, the Scrivener" has become a popular reference in contemporary culture. Not only in the field of literary scholarship but also in the realm of art, political theory and philosophy, it is employed as an example of authentic resistance to power, a counter-intuitive politics that finds its strength in withdrawal, inaction, and inscrutability. The thesis examines the reasons and motives that drive literary scholars, artists and philosophers to read, interpret and use the story in such a way. It does so by analyzing the nature of and reoccurring patterns in Bartleby Industry, the enormous bulk of academic scholarship devoted to the story. It observes how the story is made use of outside of literary scholarship by disciplines, such as art and philosophy, that are not primarily concerned with the literary complexity of the story but use it to work on their own problems of politics and ethics. It pays special attention to its popularity among influential Postmarxist philosophers, namely Slavoj Žižek, Giorgio Agamben and Gilles Deleuze. As the presence of "Bartleby" in the realm of philosophy has to do with a particular function literature performs in that field, in these chapters "Bartleby" becomes more of a guiding thread in order to...Tato dizertace zkoumá povídku Hermana Melvilla "Písař Bartleby" jako populární odkaz v současné kultuře. Nejen na poli literární kritiky, ale i v oblasti současné literatury a umění, politické teorie a filozofie se setkáváme s "Bartlebym" jako s příkladem autentického odporu vůči moci, politiky, jež poněkud nečekaně klade důraz na sílu netečnosti, pasivity a nesrozumitelnosti. Práce se zabývá důvody a motivy, jež vedou literární teoretiky, umělce a filozofy číst, interpretovat a používat tuto povídku právě tímto způsobem. Dizertace analyzuje povahu a opakující se vzorce, jež se objevují v "Bartlebyovském průmyslu," obrovském množství literárně-kritických textů rozebírajících tuto povídku. Všímá si, jakým způsobem se k povídce staví umělci, spisovatelé a filozofové. V první řadě ji využívají k řešení etických a politických problémů a její literární komplexnost pro ně není zas tak důležitá. Práce se zabývá popularitou "Bartlebyho" mezi postmarxistickými filozofy, jako jsou Slavoj Žižek, Giorgio Agamben a Gilles Deleuze. Četnost odkazů k tomuto literárnímu textu na poli filozofie souvisí s konkrétní funkcí, jíž literatura v této oblasti vykonává. Jde při tom o otázku legitimity filozofických čtení, jež odmítají přistupovat k literárnímu textu v jeho významové bohatosti a skrze své zjednodušující interpretace...
Keywords:
Bartleby; the Scrivener - Herman Melville - Slavoj Žižek - Giorgio Agamben - Gilles Deleuze - Claire Fontaine - Enrique Vila-Matas; Bartleby; the Scrivener - Herman Melville - Slavoj Žižek - Giorgio Agamben - Gilles Deleuze - Claire Fontaine - Enrique Vila-Matas
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/85654