Název:
Případová studie venkovské základní školy
Překlad názvu:
Case study of the rural basic school
Autoři:
Zelenková, Blanka ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Simonová, Jaroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce je zmapovat vztah mezi chováním a organizací středně velké venkovské základní školy a rozhodováním rodičů. Práce se zabývá vývojem strategie školy v závislosti na vnějších a vnitřních podmínkách. Druhá část výzkumu pak popisuje přestupy žáků do školy a ze školy, rodičovské rozhodování o přestupech a zkušenosti žáků, kteří do popisované školy přestoupili. Teoretická část vymezuje pojmy škola jako instituce a organizace, shrnuje dosavadní řešení problematiky. Praktická část představuje kvalitativní případovou studii, která vychází z analýzy údajů o obci, dokumentace školy a rozhovorů s pracovníky školy, rodiči, žáky. Jako "vnořené" jsou popsány případy sedmi žáků, kteří buď přišli do školy z obcí mimo spádovou oblast školy, nebo do školy přestoupili v průběhu školní docházky. Diplomová práce identifikuje shody a rozdíly v popisovaných příkladech a také vyvozuje závěry pro práci školy.The aim of this master's thesis is to demonstrate the relationship between the behaviour and the organisation of a middle- sized village combined primary and lower secondary school and the choices parents make. This study deals with the development of school strategy in dependency of external and internal conditions. The second main topic of the study are the transfer of the pupils to and from the school, the parents' decision behind the transfers and pupils' experiences. The theoretic part explains concept of the school as an organisation and an institution. It is outlined a brief review of the Czech literature on studied topic. The empirical part of the thesis is a qualitative case study of one school based on analysis of municipal dates, school documentation and interviews with school employees, parents and pupils. Seven embedded cases of pupils of the school are described. They are pupils coming out of the catchment area or transferring from other schools. The thesis describes the similarities and differences among the described cases of pupils a draws some lessons for the school leadership.
Klíčová slova:
meziškolní mobilita; přechod žáků mezi stupni vzdělávání; přestupy žáků; případová studie; vnější a vnitřní podmínky školy; volba školy; case study; external and internal school conditions; pupil mobility; school choice; transfers; transitions