Název:
Projevy, příčiny a překonávání syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Překlad názvu:
Symptoms, Causes and Overcoming Burnout among Teaching Staff
Autoři:
Jaroš, Aleš ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření u pedagogických pracovníků, jeho projevy, příčinami a možnostmi překonávání. Teoretická část charakterizuje pedagogickou profesi a ukazuje její náročnost. Zaměřuje se také na osobnost pedagoga, na jeho etické zásady. Popisuje potřebné klíčové kompetence učitele i neméně důležitou potřebu profesní seberealizace, která, je-li jí dosaženo, může pomoci předcházet syndromu vyhoření. Dále autor rozebírá symptomatologii syndromu vyhoření, jeho příčiny, rizikové faktory, fáze a možnosti prevence. V praktické části autor prověřuje, které faktory nejvíce ovlivňují učitelovu profesní seberealizaci, jaké místo zaujímají na pomyslném žebříčku osobní preference, a zda je učitelé vnímají negativně nebo pozitivně. Také se snaží zjistit, zda existuje souvislost mezi profesní a osobnostní spokojeností učitele, jako možné prevence syndromu vyhoření.This thesis deals with burnout among teaching staff, its symptoms, causes and possibilities of overcoming. The theoretical part describes the teaching profes- sion and shows its strenuousness. It also focuses on the personality of teachers and their ethical principles. It describes the required core competencies of tea- chers and, equally important, the need for professional self-realization, which, if fulfilled, can help prevent burnout. The author analyzes the symptomatology of burnout syndrome, its causes, risk factors, stages and ways of prevention. The practical part examines the main factors influencing teachers' professional fulfillment, their place on an imaginary scale of personal preferences, and if the teachers perceived them negatively or positively. It also tries to determine whether there is a link between the professional and personal satisfaction of teachers as a possible prevention of burnout.
Klíčová slova:
osobnost učitele; pedagog; pomáhající profese; prevence; profesní seberealizace; syndrom vyhoření; Burnout syndrome; educator; helping professions; pedagogue; personality of the teacher; prevention; professional self-realization