Název:
Porozumění čtenému u dětí s poruchou autistického spektra v šestém a devátém ročníku
Překlad názvu:
Reading comprehension in children with autism spectrum disorder in 6th and 9th grade
Autoři:
Nováková, Hana ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená diplomová práce se věnuje problematice porozumění čtenému u žáků s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části jsme se věnovali problematice poruch autistického spektra, jednotlivým diagnózám a triádě narušených oblastí. Dále jsme čtenáře seznámili s hlavními kognitivními teoriemi, které vysvětlují projevy v rámci poruch autistického spektra. V závěru první části práce jsme se zabývali čtenářskou gramotností s důrazem na porozumění čtenému. Druhá část prezentuje empirický výzkum zaměřený na zjištění úrovně porozumění čtenému u žáků s poruchou autistického spektra. Výzkumný vzorek tvořilo šest žáků šestých a devátých ročníků základní školy a víceletého gymnázia s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem. Vzorek byl dále doplněn o kontrolní skupinu, kterou tvořili intaktní žáci shodných ročníků. Pro účely práce byly vytvořeny dva nové testy mapující úroveň porozumění čtenému. První test se zaměřoval na porozumění čtenému u tichého čtení, druhý test sledoval porozumění čtenému u hlasitého čtení. Metodologie byla dále doplněna o Strange Stories test zjišťující úroveň teorie mysli. Stěžejní část práce se věnuje kvalitativní analýze získaných dat, která jsou následně konfrontována s výsledky zahraničních výzkumů. Klíčová slova: Poruchy...The submitted thesis deals with the matter of reading comprehension in pupils with autism spectrum disorders. The thesis is divided into the theoretical and empirical part. In the theoretical part we dealt with the issue of autism spectrum disorders, constituent diagnoses and the triad of disrupted areas. Further into thesis we presented the reader the fundamental cognitive theories which explain exhibitions within the range of autism spectrum disorders. Towards the end of thesis we dealt with reader's literacy with special emphasis on reading comprehension. The second part presents empirical research aimed at ascertainment of reading comprehension in pupils with autism spectrum disorders. The research sample consisted of sixth and ninth grade pupils diagnosed with Asperger syndrome from both primary and grammar school. The sample was supplemented with a control group which comprised intact pupils of the same grades. For the purposes of this study there were created new tests focusing on the level of reading comprehension. The first test aimed at reading comprehension with regard to silent reading, the second test observed reading comprehension in terms of loud reading. Methodology was further supplemented with the Strange Stories test ascertaining the level of theory of mind. The crucial part of...
Klíčová slova:
hlasité čtení; porozumění čtenému; Porucha autistického spektra; sociální dovednosti; tiché čtení; Autism Spectrum Disorder; Reading comprehension; Reading out loud; Silent reading; Social skills