Název:
Podnětná výuka obsahu trojúhelníku a rovnoběžníku ve dvou třídách s odlišnou zkušeností s výukou matematiky
Překlad názvu:
Constructivist teaching of the area of a triangle and parallelogram in two classes with a different background in teaching mathematics
Autoři:
Sovič, Pavel ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá konstruktivistickými přístupy k výuce matematiky na základní škole, tedy takovými přístupy, které do centra výuky staví žáka. Na základě studia literatury, analýzy učebnic a zejména v souladu s teorií generických modelů jako teorie popisující způsob budování žákovských poznatků byla připravena výuka pojmu obsah trojúhelníku a rovnoběžníku. Experimentální výuka byla realizována ve dvou 7. třídách s odlišnou zkušeností s výukou matematiky na 1. stupni. Jedna třída byla vyučována podle silně instruktivní řady učebnic, zatímco druhá třída podle učebnice, která je v souladu s principy konstruktivismu zacílena na žáka a umožňuje individualizaci výuky. Hlavním cílem práce bylo popsat experimentální výuku v obou třídách a zhodnotit ji ze dvou hledisek. V první řadě kvalitativně na základě analýzy videozáznamů výuky, řešení žáků, terénních poznámek, záznamů obrazovky na interaktivní tabuli, ale také z pohospitačních rozborů hodin přítomných učitelek. V druhém případě kvantitativně na základě pre- a post-testů. Kvalitativní analýza je zaměřená hlavně na klíčové objevy a situace během výuky a hodnocení zapojení žáků do výuky. V konstruktivisticky vedené třídě se objevil náznak generického modelu již v první hodině a ve čtvrté hodině ho většina žáků byla schopna sama formulovat. Naopak ve druhé...The thesis deals with constructivist approaches to teaching mathematics in lower secondary school, which means that a pupil is the centre of learning process. Based on study of literature, textbook analysis, and, in particular, in accordance with the theory of generic models as a theory describing way to build pupils' knowledge, a teaching experiment was prepared, focusing on the area of triangle and parallelogram. Experimental lessons were realized in two 7 grade classes with different experience with being taught mathematics at the elementary school. One class was taught by a highly instructive series of textbooks, while the second by textbooks which respected the principles of constructivism aimed at pupils and allowed individualization of learning process. The main objective of the thesis is to describe the experimental education in both classes and evaluate it from two perspectives. First of all, qualitatively, by analysing video recordings of lessons, pupils' solutions, notes from lessons, print screens from interactive whiteboard, but also by examining attendance sheets from teachers observing some lessons. In the second case, quantitatively, based on pre- and post- tests. The qualitative analysis is mainly focused on key discoveries and didactical situations in teaching and on an assessment...
Klíčová slova:
konstruktivismus; objevování; obsah rovnoběžníku; obsah trojúhelníku; podnětné vyučování; poznávací proces; teorie generických modelů; area of parallelogram; area of triangle; constructivism; discovering; inspiring teaching; learning process; theory of generic models