Název:
Slovní druhy a jejich netradiční pojetí na 1.stupni základní školy
Překlad názvu:
Parts of speech and their untraditional teaching in primary education
Autoři:
Veselková, Alice ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá slovními druhy v češtině na prvním stupni základní školy. Jejím cílem je zmapovat problematiku v obecné rovině, představit jejich definice, historický vývoj i dělení do kategorií. Teoretická část představuje slovní druhy jako část v obecné češtině, popisuje slovní druhy na základě syntaktických, sémantických a morfologických dělení, aby pak mohlo být přistoupeno k jednotlivým slovním druhům. U každého slovního druhu je také stručně ukázáno, jak jsou tyto slovní druhy prezentovány v současných učebnicích českého jazyka pro první stupeň. Praktická část je zaměřena na představení nových metod při výuce slovních druhů především formou her a netradičních pomůcek. Hry jsou představeny včetně pravidel, potřebného času, pomůcek i počtu žáků. Další část praktické části se zabývá rozhovory s učitelkami prvního stupně, kterým byly pomůcky a hry poskytnuty k vyzkoušení. Jejich názory byly zjišťovány pomocí rozhovoru a zpracovány v závěru práce. KLÍČOVÁ SLOVA slovní druhy, výuka, 1. stupeň základní školy, netradiční pojetí výuky, hry, netradiční pomůckyThe diploma thesis is focused on parts of speech in Czech language in the lower primary school. Its aim is to chart it on the general level, to introduce their definition, their historical background and the selection into the word-classes. The theoretical part introduces the parts of speech as the common part of the language. It describes them on basis of the syntactic, semantic and morphological division. That is needed for concrete introduction and realisation of the individual parts of speech. For each word class there is also briefly showed how they are presented in contemporary Czech language textbooks for the lower primary school. The practical part is divided into two parts. The first aims at the introduction of new methods for teaching parts of speech mainly in the form of games and unconventional tools. The games are described by details such as the rules, the time management, aids and the number of pupils. Another part deals with the interviews with the teachers of the concrete lower primary school. These teachers tested the prepared games and tools and their opinions about them were gathered and analysed afterwards. KEY WORDS parts of speech, teaching, the lower primary school, unconventional approach to teaching, games, unconventional tools