Název:
Sémiotika a ideologie v politickém marketingu: Analýza vybraných volebních kampaní
Překlad názvu:
Semiotics and Ideology in Political Marketing: Analysis of Selected Election Campaigns
Autoři:
Macháček, Roman ; Kladný, Tomáš (vedoucí práce) ; Řehořová, Irena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V diplomové práci se budu věnovat verbálním a vizuálním projevům vybraných volebních kampaní. Především kampaní Baracka Obamy a Andreje Babiše, zvolených na základě výrazných podobností, ale i konkurenčních kampaní Karla Schwarzenberga a Miloše Zemana při prezidentské volbě. Představím techniky a strategie politického marketingu v různých typech médií. Zároveň popíšu i fungování a účinky politické sebeprezentace. Dále se budu v práci věnovat ideologické funkci politické kampaně. Jako metodu použiju kritickou diskurzivní analýzu jednotlivých kampaní. Budu vycházet z různých definic pojmu ideologie, především Althusserovy, a také z Barthesova pojmu amplifikace. Dalším nástrojem budou ikonologické interpretace výše uvedených kampaní. Budu čerpat i z komunikologie Viléma Flussera, ale i z děl Pierra Bourdieua a Susan Sontag. V mé práci se také budu věnovat pojetí mediální reality, která ovlivňuje náš každodenní život. V této části budu vycházet z Niklase Luhmanna a také z Jeana Baudrillarda a jeho teorie simulaker.In this diploma thesis I will deal with verbal and visual expressions of selected electoral campaigns. Especially the campaigns of Barack Obama and Andrej Babiš, selected on the basis of distinct similarities, but also the campaigns of Karel Schwarzenberg and Miloš Zeman competing during the presidential election. I will introduce the techniques and strategies of political marketing in different media types. I will also describe the functioning and effects of a political self-representation. I will also examine the ideological function of a political campaign. I will use the critical discourse analysis of individual campaigns as a method of my research. My work will be based on different definitions of ideology, especially Althusser's, and Barthes' concept of amplification. Another tool will be an iconologic interpretation of the above mentioned campaigns. I will draw from Vilém Flusser's communicology, but also from the works of Pierre Bourdieu and Susan Sontag. In my work I will also pursue the concept of media reality that affects our daily lives. In this part I will be based on Niklas Luhmann and Jean Baudrillard and his theory of simulacra.
Klíčová slova:
diskurzivní analýza; ideologie; ikonologie; kampaň; komparace; komunikologie; média; politický marketing; PR; pragmatika; sebeprezentace; sociální sítě; campaign; communicology; comparison; discourse analysis; iconology; ideology; media; political marketing; PR; pragmatics; self-presentation; social networks