Název:
Vliv médií na utváření hodnotové orientace středoškolské mládeže
Překlad názvu:
Influence of the media on shaping the value systems of high school students
Autoři:
Adámková, Michaela ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje vlivu působení médií na formování hodnot a hodnotových systémů mládeže. Práce nejprve představuje související teoretické koncepty - charakterizuje hodnoty, jejich utváření a možné náhledy na jejich kategorizaci a dále se věnuje také vývojovým specifikům pojícím se s adolescencí, především pak z perspektivy vývojové psychologie. Nedílnou součástí teoretické části je potom uchopení mediální problematiky, je tematizována mediální typologie, účinky médií a také vliv, který mají (nejen) na dospívající, a to konkrétně z hlediska utváření jejich hodnotového systému. Praktickou část tvoří výzkum, dotazníkové šetření realizované mezi středoškoláky, a jeho vyhodnocení/interpretace. Primárním cílem je zjistit, jaké typy médií dominují v životech vybraných respondentů, jaké obsahy je formují a jakým způsobem se působení médií odráží v jejich žebříčcích hodnot.The dissertation examines the influence the media have on shaping the values and value systems that teenagers hold. The first part of the dissertation includes related theoretical concepts, it defines values, and how the values are established and cathegorized. The dissertation also covers developmental specifics of adolescence, described from the perspective of the developmental psychology. The theoretical part also contains a chapter covering media including the description of the media issues, media typology, the impact of media and the influence which media have on value systems of not only teenagers but also adults. The second part of the dissertation is the description and evaluation of the research carried out on high school students. The objective of the research was to find out what types of media predominate in the lives of selected respondents. The aim of the research was also to find out how the teenagers are influenced by the content of the used media and how the media influence their value systems. .
Klíčová slova:
hodnoty; ideály; mládež; média; přesvědčení; believes; ideals; media; values; youth