Original title:
Detekce neoznačených PR článků- teorie a aplikace na srovnání českých deníků
Translated title:
Use of media logic by corporations
Authors:
Kubíčková, Vladimíra ; Jirák, Jan (advisor) ; Kraus, Jiří (referee) ; Bína, Daniel (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Přesvědčení, že ekonomické subjekty vstupují do mediálních obsahů a formují je prostřednictvím svých zástupců pro public relations, sdílí se stále větší intenzitou jak akademická sféra, tak novináři. Součástí tohoto ovlivňování médií je zveřejňování neoznačených PR článků. Tato práce pojednává o způsobech, jakými je možno takové texty odhalovat. Práce předpokládá, že neoznačený PR článek charakterizuje porušení pravidel novinářské objektivity a z jazykové stránky pak jeho přesvědčovací složka. Proto se práce v teoretické části zabývá objektivitou žurnalistických textů a komunikačním záměrem textů z pohledu pragmalingvistiky. Pro následné použití v empirické části shrnuje práce dosavadní zkoumání neoznačených PR článků se zvláštním zřetelem na metody, jakých přitom badatelé používají. Opírá se přitom také o poznatky kritické politické ekonomie komunikace, především oblasti ovlivňování mediálních obsahů inzerenty. Na základě těchto závěrů pak předkládá vlastní návrh detekce neoznačených PR článků, jehož podstatou je klasifikace podle několika předem definovaných parametrů PR. Pro sestavení systému klasifikace i pro jeho ověření využívá obsahové analýzy mediálních textů. Aplikaci konceptu, a tím i jeho ověření, práce ilustruje na srovnání tendence k PR u pěti celostátních a jednoho regionálního...The belief that economic entities influence media contents and shape them through their public relations professionals, is shared with an increasing intensity by both academics and journalists. One feature of this effect on media is publishing unlabeled public relations (PR) articles. This thesis "Detection of Unlabeled PR articles - the Theory and Application on Comparison of Czech Dailies" deals with methods that can reveal such texts. This work assumes that an unlabeled PR article is characterized by a lack of journalistic objectivity and as for the language aspect, by its persuasive component. The theoretical part therefore focuses on objectivity of journalistic texts and communication intention as seen from pragmalingvistic theory. For consequent use in the empirical part, this work summarizes existing research of unlabeled PR articles, with a special consideration for methods used by scholars. It stems from the findings of the critical political economy of communication, particularly the issue of advertisers influence on media contents. On grounds of these conclusions, this work then introduces its own design for identification of unlabeled PR articles, by classifying according to several predefined PR parameters. The classification system was designed on the basis of content analysis of...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82597