Název:
Motiv dehumanizace člověka v současném mexickém divadle: Edgar Chías, Jaime Chabaud.
Překlad názvu:
Motive of dehumanization of a man in the contemporary mexican drama: Edgar Chías, Jaime Chabaud.
Autoři:
Melicharová, Tereza ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Tato práce se věnuje zkoumání motivu dehumanizace ve dvou současných textech mexického dramatu, hře Rashid 9/11 autora Jaime Chabauda a textu Crack o de las cosas sin nombre Edgara Chíase. První část práce se zabývá pojmem dehumanizace, jak jej vnímají současní myslitelé jako C.P. Liessmann, C.P. Lorenc, M. F Foucault, J.F. Lyotard a další. Zkoumá příčiny toho, co řada filosofů a sociologů nazývá "odlidštění" či "odumírání lidskosti" a snaží se vysledovat stopy tohoto jevu v současné hypermoderní společnosti. Další část práce se věnuje uvedení zkoumaných her do kontextu světové dramatické tvorby 20. a 21 století s důrazem na inspirační zdroje uváděné autory. Třetí část práce se pak zabývá rozborem kategorií prostoru, času a postav zkoumaných her s důrazem na analýzu a interpretaci tématu dehumanizace ve všech rovinách textu. Klíčová slova (česky) mexické drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanizace Politické divadlo(in English) This thesis concerns of motive of the dehumanization in two contemporary pieces of mexican drama, play Rashid 9/11 of playwright Jaime Chabauda and play Crack o de las cosas sin nombre of Edgar Chías. First part of the thesis is concerned with the concept of dehumanization, as it is percieved by contemporary thinkers as K. P. Liessmann, K.P. Lorenc, M. F Foucault, J. F. Lyotard and others. The thesis investigate causes of phenomena, that a lot of sociologist and philosophers call "dehumanization" or "vanishing of humanity" and try to investigate it's traces in contemporary hypermodern society. Second part of thesis is dedicated to introducing studied plays in the context of world's dramatic creation of 20 and 21. century with the emphasy on the inspirational sources, that are meanted by authors of the plays. Third part of the thesis concerns of categories of dramatic space, time and characters with the accent on the analysis and interpretation of the theme of the dehumanization in all levels of the plays. Key words (in English): mexican drama Edgar Chías Jaime Chabaud Dehumanization Political theatre
Klíčová slova:
dehumanizace; Edgar Chías; Jaime Chabaud; mexické drama; politické divadlo; Dehumanization; Edgar Chías; Jaime Chabaud; mexican drama; political theatre