Název:
Diagnostika a rozvoj zrakového vnímání v předškolním věku
Překlad názvu:
Assessment and Development of Visual Perception in Preschool Children
Autoři:
Felcmanová, Lenka ; Strnadová, Iva (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent) ; Bartoňová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce s názvem Diagnostika a rozvoj zrakového vnímání v předškolním věku reaguje na potřebu rozšíření nabídky standardizovaných nástrojů pro zhodnocení úrovně zrakového vnímání u předškolních dětí, zejména v souvislosti s diagnostikou školní zralosti. Cílem práce je standardizace autorkou vytvořeného diagnostického nástroje. Dílčím cílem je také vytvoření intervenčního programu zaměřeného na rozvoj vybraných složek zrakového vnímání a ověření jeho vhodnosti pro cílovou skupinu dětí před zahájením a na počátku školní docházky. Teoretickými východisky jsou současné poznatky o problematice zrakového vnímání a jeho vztahu k osvojování školních dovedností, zejména čtení. Výzkumná část je založena na standardizačním studii (fázi II a III) vycházející z klasického modelu teorie testů a spočívající v ověření konvergentní validity a reliability navrženého testu a vytvoření jeho národních norem pro čtyři věkové skupiny ve věkovém rozpětí 5 až 7 let. Standardizační soubor sestavený kvótním výběrem zahrnoval 1234 respondentů.Thesis Assessment and Development of Visual Perception in Preschool Children responds to the need of broader selection of standardized tools designed for the assessment of actual development of visual perception in preschool children, especially in relation to the assessment of school readiness. The main aim of the thesis is standardization of a new assessment tool. Complementary aim is also to design and evaluate a new intervention program supporting development of selected areas of visual perception for children before and at the beginning of their school attendance. In its theoretical part thesis scrutinizes current findings in the area of visual perception and its relation to basic academic skills, especially reading. The explorative part of thesis presents standardization study based on classical model of Test theory consisting of convergent validity and reliability evaluation of proposed test and setting national norms for four age groups (from 5 to 7 years). Normative group covered 1234 participants.
Klíčová slova:
diagnostika; psychometrický test; předškolní věk; standardizace; zrakové vnímání; assessment; preschool age; psychometric test; standardisation; visual perception