Název:
Vzdělávací programy pro oblast digitálních knihoven a digitalizace na školách informační vědy a knihovnictví v USA
Překlad názvu:
Educational programs for the digital libraries sphere and digitisation on information and library science schools in the USA
Autoři:
Jilečková, Šárka ; Drobíková, Barbora (vedoucí práce) ; Souček, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky): Cílem diplomové práce Vzdělávací programy pro oblast digitálních knihoven a digitalizace na školách informační vědy a knihovnictví v USA je srovnat studijní plány vybraných škol informační vědy a knihovnictví v USA pro oblast digitálních knihoven a digitalizace a navrhnout vhodné řešení studijního plánu této oblasti pro ÚISK FF UK. V teoretické části je na základě rešerše dostupné literatury představena problematika kompetencí pro oblast digitálních knihoven a digitalizace z pohledu jejího vývoje v praxi a ve vzdělávání. V praktické části následuje analýza studijních programů na vybraných amerických vysokých školách informačních studií (konkrétně na univerzitách Chapel Hill v Severní Karolíně, Michigan, Boston, Illinois a Syrakusy), kde se vyučuje problematika digitalizace, popř. digitálních knihoven. Na základě analýzy je navrženo možné řešení vzdělávání v této oblasti pro ÚISK FF UK.(in English): The aim of diploma theses Educational Programs for the Digital Libraries Sphere and Digitisation on Information and Library Science Schools in the USA is to compare studying programs of chosen schools of information science and librarianship in the USA for digital libraries and digitisation sphere and according to this analysis make some recommendations for ÚISK FF UK. In the theoretical part there are competencies for that field introduced and its development in praxis and education is showed. In the practical part of the work follows the analysis of chosen american schools of information studies (universities Chapel Hill in the North Carolina, Michigan, Boston, Illinois and Syracuse), where the issues of digitisation and digital libraries are taught. Based on this analysis continues the work with some recommendations possible for using in the ÚISK FF UK.
Klíčová slova:
digitalizace; digitální knihovny; digitální kurátorství; kompetence; vzdělávací programy; Ústav informačních studií a knihovnictví; školy informační vědy v USA; competencies; digital curation; digital libraries; digitisation; educational programs; Institute of Information Studies and Librarianship; schools of information science in USA; skills