Název:
Analýza lidovýchovné spolkové činnosti v českých zemích v období rakousko-uherské monarchie (1848-1914)
Překlad názvu:
Analysis of Adult-Education Asociation Activities in the Czech Lands in the Times of Austro-Hungarian Empire (1848-1914)
Autoři:
Rotkovská, Johana ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Kopecký, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je věnována analýze lidovýchovných spolkových aktivit v českých zemích v období rakousko-uherské monarchie (1848-1914). Česká společnost se rozvíjela v rámci mnohonárodnostní habsburské říše, kterou ve druhé polovině devatenáctého století zachvátil modernizační proces. Myšlenky kapitalismu, industrializace a urbanizace předznamenaly řadu změn v hospodářské, školské, politické a kulturní oblasti. Původně jednotný národně-emancipační osvětový proud se ve druhé polovině 19. století štěpil na jednotlivé lidovýchovné proudy. S postupující profilací osvěty vrcholil centralizační proces. Veškeré kulturní působení bylo sjednoceno na počátku dvacátého století se vznikem Svazu osvětového. Diplomová práce blíže pojednává o aktivitách tělovýchovného a ženského osvětového hnutí a činnosti národních jednot. Následná analýza představuje hlavní charakteristiky předválečné lidovýchovy: komplikované soužití s příslušníky německé národnosti, provázanost kultury s politickými zájmy nebo přejímání zahraničních vzorů. V závěrečné kapitole byla osvěta let 1848-1914 zasazena do kontextu následujícího vývoje v období samostatné Československé republiky, kdy se konstituoval státní lidovýchovný systém. Klíčová slova Vzdělávání dospělých, spolková činnost, rakousko-uherská monarchie, 1848-1914, osvěta, lidová...This thesis deals with the analysis of the adult educational association activities in the Czech lands during the period of the monarchy ofAustria-Hungary (1848-1914). The Czech society was subjected to development being part of the multinational Habsburg Empire affected by the modernization process of the second half of the 19th century. The ideas of capitalism, industrialization and urbanization marked a series of changes in the economical, educational, political and cultural area. In the second half of the 19th century, the initially united national-emancipatory stream fell apart into separate trends of adult education. The process of centralization reached its climax together with the forthcoming adult education specialization. All the cultural engagement resulted in the founding of the Union of adult education (Svaz osvětový). The thesis takes a closer look at the physical education and women adult education activities and the national unions activities. An analysis follows of the main characteristics of the pre-war adult education: the intricate co-existence with the German nationals, the culture link to the political interests or copying foreign models. The final chapter places the adult education in the years 1848-1914 into the context of the following development during the period of the...
Klíčová slova:
1848-1914; lidová výchova; osvěta; rakousko-uherská monarchie; spolková činnost; Vzdělávání dospělých; 1848-1914; Adult education; association activities; Austro-Hungarian Empire; popular education