Original title:
Specializované knihovny v 21. století - entitně-relační model a model systému služeb knihovny
Translated title:
Special libraries in the 21st century - the entity-relationship model and the model of system library services
Authors:
Římanová, Radka ; Vlasák, Rudolf (advisor) ; Souček, Jiří (referee) ; Planková, Jindra (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce je věnována analýze prostředí a perspektiv rozvoje služeb specializovaných knihoven. Poznatků bylo dosaženo metodou přímého pozorování, konceptuálního modelování a obsahovou analýzou odborných textů. Universum specializované knihovny lze vyjádřit entitně-relačním modelem. Dokumentové služby, které vychází z teoretického rámce informačního managementu, se ukazují být nejvýznamnější službou specializovaných knihoven. Management specializovaných knihoven je založen na znalosti informačních potřeb odborné komunity a metodice řízení procesů služeb. Služby knihovny jsou vzájemně provázány a systém lze vyjádřit formou myšlenkové mapy. Procesy a služby specializovaných knihoven poskytují data pro informačně vědní výzkum.The dissertation is devoted to the analysis of the environment and the future prospects of special libraries. Knowledge has been achieved by direct observation, conceptual modeling and content analysis of scientific documents. Universum of special library can be expressed as an entity- relational model. Document services, which are based on the theoretical framework of information management, are proving to be the most important service in special libraries. Management of special libraries is based on knowledge of the information needs of the user community and the methodology of library processes. Library services are interconnected and the system can be expressed in the form of mind maps. Processes and services of special libraries can provide data for information-science research.
Keywords:
collection management; document service; entity-relationship model; information management; librarianship; library management; library service; special library; budování fondu; dokumentová služba; entitně-relační model; informační management; knihovnictví; knihovní služba; management knihoven; specializovaná knihovna
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80650