Název:
Vybrané příklady institucionalizované žurnalistické podpory (tzv. endorsement) před volbami v České republice po roce 1989
Překlad názvu:
Selected examples of institutionalized journalistic support (endorsement) before the elections in the Czech Republic after 1989
Autoři:
Leichterová, Jana ; Moravec, Václav (vedoucí práce) ; Trunečková, Ludmila (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Autor: Jana Leichterová Název práce: Vybrané příklady institucionalizované žurnalistické podpory (tzv. endorsement) před volbami v České republice po roce 1989 Abstrakt Princip otevřené podpory je tradiční součástí mediálního pokrytí voleb anglosaských zpravodajských médií, kdy redakce často doporučí volbu konkrétního kandidáta jménem celého titulu. Uvedené doporučení se nazývá endorsement a předkládaná bakalářská práce si klade za cíl uvést tento pojem do českého kontextu. V teoretické části je popsána problematika objektivity médií, přičemž klasická typologie předpojatosti Denise McQuaila je doplněna o novější díla autorů jako je John Street, Elizabeth Dwoskin či Bernard Keane. Práce mapuje historický vývoj otevřené podpory, ať už v podobě politických pamfletů či stranického tisku. Empirická část je založena na vlastním výzkumu tří volebních událostí a jejich pokrytí v pěti českých denících. Výzkum je realizován metodou analýzy mediálních obsahů pomocí vlastní kódovací knihy a následnou komparací výstupů. Ke zkoumání byly vybrány volby do Poslanecké sněmovny v roce 1996 a 2006 a první přímá volba prezidenta v roce 2013. Zkoumanými zpravodajskými médii jsou Hospodářské noviny, Lidové noviny, MF Dnes, Právo a Blesk. Výstupem výzkumu je představení trendu otevřené podpory a endorsementu v českém prostředí od...Author: Jana Leichterová Name of the thesis: Selected examples of institutionalized journalistic support (endorsement) before the elections in the Czech Republic after 1989 Abstract Endorsement as a form of media support for a specific political actor is a traditional part of a media sphere in the United States of America and the United Kingdom, especially in a period preceding important elections. In the Czech Republic, this concept is generally considered to be new. The main aim of this thesis is to establish the concept of endorsement within the context of Czech media. The theoretical part of the thesis is based on the theory of media bias by Denis McQuail and his typology of this concept, supplemented by the current work of John Street, Elizabeth Dwoskin, Bernard Keane and more. The thesis gives a concise idea of the history of endorsement and media support, especially in Europe with a special focus on the territory of the present-day Czech Republic. The second part of the thesis consists of the author's own research. The author examined the media coverage of three elections with the aim of a trend analysis during the time. That is why the elections into the Chamber of Deputies in 1996 and 2006 and the presidential election in 2013 were selected. The research was conducted with a usage of a content...
Klíčová slova:
analýza mediálních obsahů; Endorsement; objektivita; otevřená podpora; politika; předpojatost; volby; bias; content analysis; elections; Endorsement; media support; objectivity; politics