Original title:
Diagnostika školní zralosti
Translated title:
Diagnostics of school readiness
Authors:
Vondráčková, Jana ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Hájková, Vanda (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá diagnostikováním školní zralosti při zápisech k povinné školní docházce. V práci jsou vymezeny pojmy školní zralost, školní připravenost, zápis k povinné školní docházce, odklad školní docházky a přijetí dítěte před šestým rokem věku. Další část práce se zabývá průběhem zápisů k povinné školní docházce na základních školách na Českobudějovicku. Zde byly stanoveny 3 cíle, kterými bylo zjistit, jak učitelé vybraných základních škol na Českobudějovicku diagnostikují školní zralost při zápisech k povinné školní docházce, zjistit, zda mají učitelé základních škol na Českobudějovicku zkušenosti s odklady školní docházky a s přijímáním dětí před dovršení šestého roku věku a zjistit, jestli základní školy spolupracují se školami mateřskými při zápisech k povinné školní docházce. K dosažení cílů byl použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Pomocí rozhovorů s vybranými učiteli s devíti základních škol byly tyto cíle splněny. Základní školy používají různé metody k diagnostikování školní zralosti, ale ve většině případů diagnostikují dítě v literaturou doporučených oblastech. Při zápisech k povinné školní docházce spolupracují se školami mateřskými. Zkušenosti učitelů s dodatečným odkladem a přijetím dítěte před šestým rokem...This thesis deals with diagnosing school readiness at enrollment for compulsory school attendance. The paper defines the terms of school readiness, school maturity, enrollment for compulsory school attendance, school attendance postponement and acceptance of the child younger than six years. Another part describes the enrolment process for compulsory education in primary schools in Českobudějovicko. Three goals have been set: how teachers of selected primary schools in Českobudějovicko diagnose school readiness during enrollment for compulsory school attendance, what is their experience with school start postponement and early school starts (before 6 years), and to see if elementary schools cooperate with kindergartens in enrollment for compulsory school attendance. To achieve the goals was used qualitative research, an interrogation method, semi-structured interview technique. Through interviews with selected teachers coming from nine primary schools these objectives have been met. Elementary schools use different methods for diagnosing school maturity, but in most cases they diagnose the child in the fields recommended by literature. They also cooperate with kindergartens in the enrolment process. Experience of their teachers with an additional postponement in enrolment, or with early enrolment...
Keywords:
early school age; educational diagnostics; enrolment to compulsory education; preschool period; school attendance postponement; school maturity; School readiness; mladší školní věk; odklad školní docházky; pedagogická diagnostika; předškolní období; zápis k povinné školní docházce; Školní zralost; školní připravenost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/79827