Název:
Čtenářské portfolio jako prostředek rozvoje a sledování zájmu žáků 1.stupně ZŠ o čtenářství
Překlad názvu:
Reading portfolio as a means of development and monitoring of primary school children interest in reading
Autoři:
Mlátilíková, Ludmila ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá čtenářským portfoliem jako jedním z prostředků, pomocí kterých lze rozvíjet a sledovat čtenářství žáků 1. stupně ZŠ. Zaměřuje se na strategie a metody rozvoje dětského čtenářství a čtenářské gramotnosti. Dále zkoumá možnosti podpory jejich rozvoje a hodnocení. Hlavní důraz je v diplomové práci kladen na portfolio a jeho náležitosti, tedy výběr a třídění žákovských prací, typy portfolií, práci s portfoliem a jeho hodnocení. V menší míře se také věnuje čtenářským deníkům a jejich charakteristikám. Praktická část se zaměřuje na možnosti využitelnosti čtenářského portfolia ve výuce na základních školách. Práce je zakončena shrnutím hlavních zjištění vyplývajících z aplikace metody focus group a pozorování, mezi které patří zejména vymezení účelu čtenářského portfolia, jeho obsahu, práce s ním a jeho hodnocení. KLÍČOVÁ SLOVA čtenářství, čtenářská gramotnost, zájem, rozvoj, hodnocení, portfolioThis thesis deals with a reading portfolio as one of the means, by which children's reading can be developed and monitored at elementary schools. It focuses on strategies and methods of children's reading skills' development. It researches other options to support their development and evaluation, too. The main emphasis is placed on the portfolio and its elements, which means children's work selection and classification, type of portfolios, working with portfolio and its evaluation. In a small way thesis deals with the reading books and their characteristics. The practical part of the thesis is focused on options how reading portfolio in education at elementary school could be used. The thesis is concluded by the main findings arising from the focus group method application and observation, including in particular the definition of the reading portfolio's purpose, its content, its use and evaluation. KEY WORDS Reading, reading skills, interest, development, evaluation, portfolio
Klíčová slova:
motivace; portfolio; zájem; čtenář; čtenářství; interest; motivation; portfolio; reader; reading