Název:
Začínající učitel
Překlad názvu:
Novice teacher
Autoři:
Hájková, Alžběta ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem Začínající učitel řeší problémy začínajících učitelů spojených s budováním třídního klimatu a pedagogickou komunikací na prvním stupni základní školy. Teoretická část popisuje profesi začínajícího učitele, možné problémy a úskalí, které mohou mít vliv na budování dobrého klimatu třídy a s ním spojenou pedagogickou komunikaci. Popisuje a řeší problematiku autority a kázně u žáků, zabývá se komunikací s žáky a rodiči. Nabízí různé strategie, které vedou k utváření dobrého klimatu třídy. Výzkumná část popisuje a analyzuje konkrétní problémové situace začínajících učitelů, které v praxi nastaly. Analýza je vedena metodou rozhovorů s patnácti začínajícími učiteli prvního stupně základní školy. Cílem rozhovorů je zjistit pohled začínajících učitelů na klima třídy, autoritu a kázeň žáků. Dále zjistit jaké měli učitelé obavy před vstupem do praxe, obavy, které byly naplněny a problémy, které neočekávali, ale přesto se v praxi objevily. Výzkumná část uvádí řadu způsobů pro řešení a předcházení problémů s budováním třídního klimatu a pedagogickou komunikací. Tyto způsoby jsou popsané v 8 pedagogických situacích, které jsou součástí této práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Diploma thesis Novice teacher deals with problems of beginning teacher which are coupled with the creation of class climate and pedagogic communication on the lower primary school. Theoretic part describes the job of a novice teacher, possible problems, which can affect creation of good class climate and related pedagogic communication. Thesis deals with issues of authority and discipline of pupils and communication with pupils and their parents. This document also shows different strategies, which leads to the good class climate. Research part analyzes real problematic situations of beginning teachers, which happened in practice. Analysis is done via method of interviews with 15 beginning teachers of the lower primary school. The aim of interviews is the beginning teacher's point of view on a class climate, authority and pupils discipline. Also to get problems which teachers feared, which fears came true and unexpected problems which happened. Research part shows several ways to solve and prevent problems of creating class climate and pedagogic communication. These ways are described in 8 pedagogic situations which are part of this work. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
autorita začínajícího učitele; klima třídy; komunikace se žáky a rodiči; začínající učitel; authority of the novice teacher; communication with pupils and parents; environment in the class; novice teacher