Název:
Význam změn ve spotřebním chování spojených s přechodem z role studenta do role zaměstnaného
Překlad názvu:
Meaning of Consumer Behaviour Changes Related to Transition from Student Social Role to Employee Social Role
Autoři:
Záleská, Eva ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Jeřábek, Hynek (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem diplomové práce jsou změny spojené s přechodem z života studenta do života zaměstnaného, Zajímá nás, jak tyto změny reflektují právě absolventi vysokých škol či jejich studenti, kteří nastoupili do svého prvního vážného zaměstnání. Teoretický základ práce sestává především z teorií praktik, a to hlavně z přístupu Pierra Bourdieua a Alana Wardea. Dále je představen také přístup Mary Douglas a několik dnes již klasických přístupů ke spotřebnímu chování (např. okázalá spotřeba Thorsteina Veblena) a také teorie vztahující se k referenčním skupinám. Vlastní výzkum je založen na kvalitativně zaměřených rozhovorech s absolventy a studenty vysokých škol, kteří nastoupili do svého prvního stálého zaměstnání. Všichni respondenti jsou z Prahy a pracují v komerčně zaměřených firmách, pozice velké části z nich je spojena s marketingem. Hlavní zjištění této práce je, že respondenti po nástupu do zaměstnání vnímají subjektivní zvýšení sociálního statusu ve srovnání s dobou před nástupem do zaměstnání, začali následovat praktiky běžné na místě jejich pracoviště, což se mimo jiné projevovalo ve změnách ve spotřebním chování (jednalo se např. o změny ve stravování, cestování či nákupu a používání automobilu). U respondentů se projevila rozdílná snaha o začlenění se do pracovního kolektivu, přičemž tento...The thesis deals with the changes related to shift from university to first serious job. We have tried to find out how do graduates and university students reflects possible changes related to this situation with focus on changes in consumption behaviour. The theoretical part is based on theories of practices with their representatives Pierre Bourdieu and Alan Warde. Also approach of Mary Douglas and several classical approaches to consumption (e.g. Thorstein Veblen's conspicuous consumption etc.) and approach to reference groups theories are presented as a theoretical background of the thesis. The research is based on qualitative interviews with graduates or university students who have started to join their first serious job. All interviews have been conducted with Prague residents who work in commercial companies in Prague, their position have been often related to marketing area. The main finding is that the respondents perceive their social status as higher than before, they have started to follow practices related to their work team which have manifested also in the change of some of their consumption patterns (connected with e.g. eating, travelling, car purchasing and using). They have also different level of need to be integrated of the work team. This need is based on the age composition...
Klíčová slova:
sociální role; spotřební chování; spotřební vzorce; student; vkus; zaměstnaný; Consumer Behaviour; Consumer Patterns; Employee; Social Role; Student; Taste