Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Magazín Forbes perspektivou politické ekonomie komunikace: Kritická analýza roku existence titulu na českém mediálním trhu
Original title:
Magazín Forbes perspektivou politické ekonomie komunikace: Kritická analýza roku existence titulu na českém mediálním trhu
Translated title:
Forbes magazine in terms of the political economy of communication: a critical analysis of a year of existence of the czech media market
Authors:
Bendlová, Klára ; Vochocová, Lenka (advisor) ; Křeček, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá českou edicí časopisu Forbes. Magazín Forbes dnes bezesporu patří k plně etablovaným a respektovaným titulům na globálním mediálním trhu. Renomé magazínu je spojeno s pravidelným vydáváním byznysových žebříčků. Koncept časopisu je založen především na příbězích úspěšných lidí. Práce mapuje uvedení titulu na český trh a první rok existence magazínu v podmínkách tuzemského mediálního trhu a pohlíží na něj perspektivou politické ekonomie komunikace. Pozornost je věnována konstrukci úspěchu a identit na stránkách českého vydání magazínu Forbes optikou politické ekonomie komunikace a její konfrontaci s východisky kulturálních studií. V rámci zasazení do širšího politicko-ekonomického kontextu je část práce věnována původní americké edici magazínu, jejíž vydavatel je majitelem licence vydávání titulu i v České republice. Hlavními zkoumanými politicko- ekonomickými oblastmi ve vztahu k magazínu Forbes je charakter produkce magazínu, jeho místo a cíle na trhu, strategie jejich dosažení a cílová skupina časopisu. Součástí práce je kvantitativní analýza obsahu magazínu a kvalitativní analýza editorialů šéfredaktora časopisu. Ta by měla poskytnout hlubší vhled do způsobu konstruování významů a identit v časopise. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Master thesis concerns itself with Czech edition Forbes magazine. Regarding the global media market today, journal Forbes without a doubt belongs to the fully respected periodical. Magazine Forbes has gained its reputation thru regular publishing business charts. Concept of this magazine was established on the stories of successful people. Thesis examines introduction of the journal on the Czech market and its first year of existence in the conditions of domestic media market. This view is based on political economical communication. The emphasis, in the Czech issue Forbes magazine, is put on the rise of success and identities thru political economical communication and its confrontation with cultural studies. In the frame of wider politico-economic context is part of the thesis dedicated to original American edition of the magazine, whose publisher owns the rights for publishing the magazine in Czech Republic. The main research on the political economical bases related to Forbes magazine is characterised by the production of this magazine, its position and goals on the market, strategy to achieve and target audience. Thesis contains quantitative analysis of the magazine contents and qualitative analysis editorials editor in chief. That should have provided deeper view into the meanings and identities in...
Keywords:
Forbes; identity; magazine; Political economy of communication; qualitative analysis; Forbes; identita; kvalitativní analýza; magazín; Politická ekonomie komunikace; úspěch
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/77703