Název:
Učitel, kolegialita a spolupráce
Překlad názvu:
Teacher, collegiality and collaboration
Autoři:
Španingerová, Marie ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na spolupráci, kolegialitu a vzájemné vztahy učitelů, které jsou jedním z klíčových pilířů úspěšného edukačního procesu. Kooperace učitelů je v novém pojetí školního vzdělávacího programu a naplňování průřezových témat a mezioborových vztahů velmi důležitá. V teoretické části jsou popsány základní pojmy, osobnost učitele, jeho role, profesní kompetence, autorita a prestiž učitele. Teoretická část přináší také informace o spolupráci učitelů obecně, o typických formách spolupráce, zabývá se rolí vedení školy při spolupráci učitelů. Cíl empirické části práce je zmapovat problematiku spolupráce a kolegiality mezi učiteli na střední škole. Dalším cílem je zanalyzovat, zda je pro učitele střední školy kolegialita a spolupráce přínosem a popřípadě co jim ve vzájemné spolupráci brání. Klíčová slova: učitel, spolupráce, kolegialita, osobnost učitele, autorita učitele, kompetence učiteleThe thesis is focused on collaboration, cooperativeness, and mutual communication of teachers that represents one of the key pillars of the successful process of education. The cooperation of teachers is very important in the new conception of the school education program as well as in fulfilling cross-sectional topics and interdisciplinary relationships. The theoretical part describes basic terms, teacher's personality, his (her) roles and profession competencies, authorities and reputation of the teacher. The theoretical part also features information regarding collaboration of teachers in general, typical forms of the collaboration, deals with the role of school in teachers' collaboration. The aim of the empirical part is to map a topic of collaboration and cooperativeness among high school teachers. An additional aim is to analyze whether the cooperativeness and collaboration represents a benefit for high school teachers, and, eventually what might hinder such collaboration. Key words: teacher, collaboration, cooperativeness, teacher's personality, teacher's authority, teacher's competence
Klíčová slova:
autorita učitele; kolegialita; kompetence učitele; osobnost učitele; spolupráce; učitel; collaboration; collegiality; teacher; teacher's authority; teacher's competencetion; teacher's personality