Original title:
Jak matky a dcery vnímají a užívají tématiku módy v ženských lifestylových časopisech
Translated title:
How mothers and daughters perceive and use fashion themes in lifestyle magazines for women
Authors:
Šimíková, Nikola ; Reifová, Irena (advisor) ; Šmejkalová, Jiřina (referee) ; Bednařík, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (abstrakt) Práce Jak matky a dcery vnímají a užívají tematiku módy v ženských lifestylových časopisech se zabývá tématem generačních rozdílů ve vnímání mediálních obsahů, konkrétně rozdílným vnímáním módy prezentované v lifestylových časopisech pro ženy (ELLE a Cosmopolitan) matkami a jejich dcerami. Novými technologiemi a formami mediálních obsahů jsou poznamenány jak jedinci samotní, tak také rodinné vazby, proto jsem se v práci zaměřila právě na rozdíly v konzumaci lifestylových časopisů mezi jednotlivými generacemi žen v rodině. Práce nejdříve představuje teorie týkající se sociální konstrukce reality, prezentace módy v těchto časopisech, jejího vnímání ženami jako čtenářkami, ovlivňováním identit čtenářek na základě konzumace těchto časopisů, vnímáním reklamy v nich uvedené apod. Teoretické předpoklady jsou poté zkoumány v praxi v rámci vlastního výzkumu. Jedná se o kvalitativní výzkum, který byl proveden na vzorku deseti dvojic matka - dcera formou hloubkových rozhovorů. Výsledky výzkumu ukázaly, že v dnešní době již lifestylové časopisy neslouží jako hlavní zdroj informací a inspirace týkající se módy. Dnes si mnoho mladých žen hledá informace o módě sama na internetu. Matky a dcery spolu tyto časopisy společně nečtou a módu v nich vnímají spíše jako přehlídku módních trendů, ne že by díky ní...The thesis How mothers and daughters perceive and use fashion themes in lifestyle magazines for women is aimed at generational differences when it comes to perception of media content. Specifically, it examines differences in perception of fashion phenomenon presented in lifestyle magazines for women (e.g.: ELLE and Cosmopolitan) by mothers and their daughters. Today, not only individuals, but also family relations are influenced by new media, new technologies, and new forms of media content, therefore I focused on differences in consumption of those lifestyle magazine between two generations of women within a family. The thesis first introduces some theories on social construction of reality; how fashion is presented in magazines; how women as readers perceive fashion and how this influences readers' identities as a result of magazines' consumption, and how advertising is perceived by readers. Theoretical knowledge is then researched. Qualitative research was conducted on ten pairs of respondents (mother - daughter) in the form of interviews. The results show that lifestyle magazines do not serve as a main source of information about fashion anymore. Many young women are more likely to search for information related to fashion on the Internet today. Mothers and daughters do not happen to read and...
Keywords:
fashion; fashion perception; female consumers; generational differences in lifestyle magazines; mother-daughter; presentation of a woman in media; social construction of reality; the beauty myth; generační rozdíly; lifestylové časopisy; matka - dcera; mediální prezentace žen; móda; mýtus krásy; sociální konstrukce reality; vnímání módy; ženské konzumentky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/77458