Název:
Pirátská rádia
Překlad názvu:
Pirate Radio
Autoři:
Horák, Ondřej ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (abstrakt) Tato práce si bere za cíl sledovat vývoj pirátství spojeného rozhlasovým vysíláním. Dvěma hlavními prostory, ve kterých vývoj sledujeme, jsou dvě odlišná mediální prostředí - Velká Británie a Spojené státy americké. Z počátku se pojem pirátství lokálně lišil. Ve Velké Británii byli za piráty označováni ti, kdo přijímali rozhlasové vysílání British Broadcasting Company a neměli zaplacenou roční licenci pro poslech. V americkém prostředí se rozhlasové pirátství již od počátku pojilo s vlastním vysíláním. Piráti tedy byli ti, kdo svým vysíláním v éteru rušili vysílání někoho jiného. Tento koncept pirátství se dále rozvinul i ve Velké Británii a později byl spojován převážně s vysílateli, kteří svá plovoucí studia zakotvili v mezinárodních vodách. Tento druh rozhlasového pirátství se nejvíce rozšířil ve Velké Británii, a to zejména kvůli monopolnímu postavení státní BBC. V Americe se pirátství pojí především s radioamatérskými pokusy, které se při zesílení vysílání dostaly do rozporu se zákonem. V obou případech bylo pirátství počátečním impulzem pro změnu. V Británii vznikly nové kanály BBC s novým obsahem a v Americe se upevňovala pozice mikrovysílatelů.This paper aims to follow the development of radio broadcasting piracy. We focused on two main and very different media landscapes - the United Kingdom and the United States of America. In the beginning, the concept of piracy differed locally. The United Kingdom's pirates were people who received radio broadcasting of the British Broadcasting Company without paying an annual license for listening. In the media landscape of America, piracy was connected with the broadcasting of their own signal. US pirates were broadcasters who caused an interference with any other licensed station. This concept of piracy developed in British media landscape too. Later, it was primarily associated with offshore broadcasters who anchored their floating studios in international waters. This kind of radio piracy was the most popular in the United Kingdom because of a radio broadcasting monopoly of the BBC. Piracy in the United States of America is associated with efforts of amateur radio experimenters. When their signals strengthened, all their activities became illegal. In both cases, piracy was a strong stimulus for a change. In the United Kingdom, the BBC formed new channels with diverse content and in the United Stated of America the position of micro- broadcasters has been strengthened.
Klíčová slova:
BBC; Caroline; Pirátské; pirátství; rozhlas; rádio; vysílání; BBC; broadcasting; Caroline; piracy; Pirate; radio