Název:
Model Pohyblivé třídy v současné waldorfské škole
Překlad názvu:
Movable Classroom Concept in contemporary Waldorf School
Autoři:
Šedivá, Marta ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce představuje inovaci vyučování ve waldorfských školách, tzv. model pohyblivé třídy. Tento model pochází z německých waldorfských škol, především z bochumské "Rudolf Steiner Schule". Jeho hlavními specifiky je vybavení tříd pohyblivým mobiliářem, který umožňuje velkou variabilitu uspořádání prostoru, praktikování každotýdenního vyučování venku a změna v časovém nastavení vyučovacích jednotek. Výzkumným problémem práce je posoudit smysluplnost modelu pohyblivé třídy. Podrobně je zde řešena zásadní otázka, zda je možné pozorovat konkrétní přínosy modelu pohyblivé třídy na fyzický, psychický, sociální a kognitivní rozvoj dětí, pokud učitel zohlední současně i meze tohoto modelu. Po provedených pozorováních ve třídách, které s tímto modelem pracují, a prostudování odborné literatury jsou specifikovány jednotlivé kategorie kladných přínosů a možných omezení (rizik). Následnými rozhovory s učiteli jsou tyto kategorie ověřeny a upřesněny na konkrétních situacích. Tím je zodpovězena výzkumná otázka a naznačeny další možnosti práce s tímto modelem v českých waldorfských školách.This master thesis introduces innovative approach to teaching practice at Waldorf schools, the so called movable classroom. This model originates in German Waldorf schools, primarily from Rudolf Steiner Schule in Bochum. Its main specific is furnishing the classroom with movable equipment, which creates the possibility for greater variability in organizing the space by implementation of weekly outdoor learning and change in the timing set up of teaching units. The research question of this work is meaningfulness of the movable classroom model, it specifically concerns itself with the question, whether it is possible to observe the benefits of movable classroom model for physical, psychological, social and cognitive development of children, while teacher simultaneously takes into account the current limitations of this model. Following observation in the classrooms, which work according to this model and researching contemporary literature, individual categories of both benefits and risks have been specified. Through follow up interviews with teachers, these categories are verified and exactified through actual situations, the research question is answered and further possibilities for working with this model in Czech Waldorf schools are explored.
Klíčová slova:
Bochumer Modell - Schule 2000; dovednosti a pokrok žáků; inovace vyučování; obnovený zápis; pohyblivá třída; rozvoj smyslového vnímání; waldorfská škola; Bochumer Modell - Schule 2000; Class 2 re-assessment; development of sense perceptions; innovation in teaching; pupils skills and advancement; The Movable Classroom; Waldorf School