Název:
Syndrom vyhoření a copingové strategie v učitelské profesi
Překlad názvu:
Teacher Burnout and Coping Strategies
Autoři:
Vondrová, Eliška ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce si klade za cíl popsat problematiku syndromu vyhoření u učitelů na základních školách v Česku a určit jimi nejčastěji užívané copingové strategie v boji proti pracovnímu stresu, jenž je s problematikou vyhoření úzce spojen. Podle mnohých autorů se syndrom vyhoření vyvíjí z výrazného a dlouhotrvajícího pracovního stresu (Freudenberger, 1974; Holland, 1982; Peeters & Rutte, 2005). Na základě korelační analýzy byla zjišťována souvislost míry vyhoření s užívanými copingovými strategiemi a výsledky byly následně porovnávány s poznatky dosud realizovaných, především zahraničních, výzkumů. V neposlední řadě byly hledány rozdíly v míře vyhoření a rozdíly v užívání copingových strategií v kategoriích pohlaví/gender, vzdělání, věk, velikost školy a stupeň, na kterém učitelé působí, délka učitelské praxe a třídnictví. S ohledem na syndrom vyhoření byla zjištěna závažná míra vyhoření u 4,6 % zkoumaného vzorku učitelů. Mírné a velmi mírné projevy vyhoření se objevily u 56 % učitelů. Tito jedinci zažívají vyhoření zřídka nebo velmi zřídka. Normy dosáhlo 39,3 % učitelů, kteří zažívají vyhoření buď nikdy, nebo velmi zřídka. Statisticky významný rozdíl se ukázal pouze v kategorii věk, přičemž nejvyšší míry vyhoření dosahují učitelé ve věku 46-60 let. S ohledem na copingové strategie, 34 %...The purpose of the present study is firstly to investigate the problem of burnout among primary and secondary school teachers in the Czech Republic, secondly to explore the use of coping strategies against the occupational stress and burnout. According to many studies, burnout may be the result of unrelenting long lasting stress (Freudenberger, 1974; Holland, 1982; Peeters & Rutte, 2005). Correlation analyses was carried out in order to determine the relationship between burnout and coping strategies used by teachers. Subsequently the results were discussed with findings from several previous studies. Furthermore both teacher burnout and coping strategies were compared in various teachers' demographic variables - gender, education, age, school size and level taught, years of experiences and finally class and non-class teaching. In association with burnout, the results indicated 4,6 % of participants, who suffer from burnout often. 56 % teachers of our sample experience burnout rarely or very rarely and 39,3 % of teachers experience burnout never or very rarely. Significant difference was found in age category. Teachers in age 46-60 years experience the highest level of burnout. Regarding the coping strategies, 34 % of teachers use negative coping strategies. Positive correlation between level of...
Klíčová slova:
copingové strategie; stres; syndrom vyhoření; učitelství; burnout syndrom; coping strategies; stress; teachers