Original title:
Osobnostní rozvoj žáků prostřednictvím výtvarných aktivit v praktické škole dvouleté
Translated title:
Personality development of students by art activities at two-years practical school
Authors:
Koubská, Patricie ; Zemková, Jaroslava (advisor) ; Šumníková, Pavlína (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se snaží o porozumění a lepší vhled do dospívání a zajímá se o možnosti formování osobnosti mladého člověka s mentálním postižením. Na základě kvalitativního výzkumu se snaží popsat rozvoj dílčích aspektů osobnosti u skupiny osob v Praktické škole dvouleté. Dílčí témata rozvoje osobnosti jsou rozpracovaná na základě průřezového tématu Osobnostní a sociální výchovy do výtvarné výchovy, kde využívají přínosu umělecké činnosti, prožitku a reflexe jako formativního prvku při utváření osobní identity ve výchovně-vzdělávacím procesu. Práce popisuje cesty, které usnadňují sebepoznání, upevňují sebepojetí, působí oblasti psychohygieny a pomáhají odhalovat skryté potenciály, které zpřesňují a zaostřují životní směřování mladého člověka s mentálním postižením na prahu dospělosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This thesis tries to understand and to have a better insight into adolescence and it is interested in options of forming personality of a young person with a mental disability. Based on the qualitative research, it tries to describe the development of personality particular aspects in the group of people in a two-year practical school. Sub themes of personality development are elaborated on the basis of cross-section theme Personality and social education in art lessons, where they are using the benefit of the art work, feeling and reflection as a formative element by creating self-identity in the behavioral-educational process. Thesis describes ways, which simplify the self-knowledge, strengthen the self-concept, operate in the area of psycho-hygiene and help to reveal the hidden potentials, which specify and focus the life course of a young person with a mental disability on the edge of adulthood. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
adolescence; art activities; identity; mental disability; Personality development; dospívání; identita; mentální retardace; Osobnostní rozvoj; výtvarné aktivity
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74997