Název:
Pojetí antiky v prvorepublikových učebnicích dějepisu
Překlad názvu:
Antiquity in History Textbooks of the First Czechoslovak Republic (1918 - 1938)
Autoři:
Boháčová, Michaela ; Kepartová, Jana (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá didaktickým a obsahovým zpracováním antiky v prvorepublikových učebnicích dějepisu pro obecné a měšťanské školy. Teoretická část popisuje proměny školství, výuky dějepisu a klasických jazyků od 2. poloviny 19. století do 1. republiky. Praktická část obsahuje didaktickou a obsahovou analýzu vybraných učebnic. V obsahové analýze bude sledován zejména poměr politických a kulturních dějin, způsob charakteristiky historických osobností, odkazy a paralely k době vzniku učebnice a způsob prezentování jednotlivých národů (zejména Řekové, Římané, Germáni). Klíčová slova: učebnice dějepisu, antika, Československo (1918-1938), vzdělávání, 20. stoletíThe diploma thesis focuses on didactic and summary analysis of antiquity in elementary school's history textbooks and their comparison. The theoretical part consists of the changes of school system, History education and antique languages from the second part of nineteenth century until the era of the First Czechoslovak Republic. The practical part discusses didactic and summary analysis of selected textbooks. The summary analysis focuses on proportion of political and cultural history, depiction of the historical icons, references and parrarels to the time, when the particular textbook was written and also the way of presentation of each nation (mainly Greeks, Romans, Germans). Keywords: history textbooks, antiquity, Czechoslovakia (1918-1938), education, 20th century
Klíčová slova:
20. století; antika; dějepisné učebnice; První republika (1918-1938); vzdělávání; 20th century; Antiquity; education; First Czechoslovak Republic (1918 - 1938); history text books