Název:
Úprava textu pro čtení s porozuměním u žáků se sluchovým postižením
Překlad názvu:
Edit the text for reading comprehension for pupils with hearing impairment
Autoři:
Stará, Kristýna ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zaměřuje na problematiku žáků se sluchovým postižením, jejich vzděláváním, popisem výukových metod a úpravou textů pro čtení s porozuměním. Cílem praktické části byla úprava textů u čtyř žánrů, a to konkrétně povídky, dramatu, poezie a odborného článku, ověření porozumění jednoho vybraného upraveného textu v jedné třídě na Základní škole v Ječné a na základě této zkušenosti dále vytvořit metodický postup tvorby těchto textů. Metodou práce byla analýza dostupné odborné literatury, dále pozorování v ukázkové hodině českého jazyka a literatury a na závěr došlo k ověření porozumění prostřednictvím kontrolního dotazníku s otevřenými otázkami. Na základě tohoto ověření bylo zjištěno, že upravené texty žákům pomáhají lépe se v textu nebo postavách orientovat nebo například porozumět složitým větným celkům. Ověřování ale musí být prováděno více způsoby. Nelze se spoléhat na běžné testování jako u žáků slyšících pomocí otevřených otázek. Ani texty upravené nejsou vždy definitivní a musí se s nimi nadále pracovat, jelikož ke každému žáku se musí přistupovat individuálně. KLÍČOVÁ SLOVA sluchové postižení, čtení s porozuměním, vzdělávání, úprava textů, testování žákůThe work focuses on the problems of hearing impaired pupils, their education, describing teaching methods and editing texts for reading comprehension. The practical part was the presentation of texts in four genres, namely short stories, drama, poetry and scholarly article, verifying understanding of one of the selected modified texts in one classroom at an elementary school in Ječná and based on this experience, further develop the methodological process of creating these texts. Method of work was to analyze the available literature, further observations in the sample lesson of Czech language and literature at the end was to verify understanding through inspection questionnaire with open questions. Based on this verification, it was found that the adjusted texts help pupils better in the text or characters or navigate example to understand complex sentence parts units. But verification must be performed in several ways. Unable to rely on regular testing for pupils with hearing people using open questions. Neither the texts modified are not always definitive and must continue to work with them, as for every pupil must be treated individually. KEYWORDS hearing impairment, reading, education, text editing, testing of pupils
Klíčová slova:
sluchové postižení; testování žáků; vzdělávání; úprava textů; čtení s porozuměním; education; hearing impairment; reading; testing of pupils; text editing