Název:
Psychologické aspekty módy
Překlad názvu:
Psychological aspects of fashion
Autoři:
Novotná, Dagmar ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Černíková, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce představuje souhrn poznatků o módě a jejími souvislostmi s psychickými procesy. Z dostupných zdrojů vytváří přehledovou studii dané problematiky a představuje dosavadní výzkumy o významu módy v každodenním životě člověka. První část práce se věnuje teoretickým poznatkům o funkci oděvu a jeho schopnosti vyjadřování sociální sounáležitosti a emocí. Také představuje oděv jako prostředek komunikace s okolím. Další část práce popisuje, jak móda a oděv souvisí s psychickými složkami osobnosti, zejména se sebepojetím a sebereprezentací. Dále také popisuje význam oděvu v procesu utváření osobnosti, sebevědomí a identity. Práce zahrnuje i stručný přehled dalších oblastí, které jsou v souvislosti s psychologickými aspekty módy pro člověka významné. V závěru práce je navržen výzkumný projekt, který zkoumá souvislost mezi typem osobnosti a stylem oblékání pomocí dotazníku MBTI. Klíčová slova: Móda, osobnost, sebepojetí, komunikaceThe work introduces the summary of knowledge about fashion and its context with psychic processes. The available resources provides an overview study of the issue and presents current research on the importance of fashion in daily life.The first part focuses on theoretical knowledge about the function of clothing and its ability to express social belonging and emotions. It respresents clothing as a mean of communication with the environment too. Another part of the work describes how fashion and garments are related to psychic constituent of personality, especially the self-concept and self-representation. It also narrates the significance of clothing in the process of formation of personality, self-confidence and identity. The work includes a brief view of other areas that are significant to psychological aspects of fashion for human. In conclusion, there is a proposed research project that examines the link between personality type and style of dressing using the MBTI questionnaire. Keywords: Fashion, character, self-concept, communication
Klíčová slova:
komunikace; Móda; osobnost; sebepojetí; character; communication; Fashion; self-concept