Original title:
Psychologická analýza klasických a novodobých pohádek a jejich srovnání
Translated title:
Psychological analysis and comparsion of classical and modern fairy tales
Authors:
Šinkner, Filip ; Šírová, Eva (advisor) ; Štětovská, Iva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá psychologickou analýzou moderních a klasických pohádek a jejich úlohou při psychickém rozvoji dětí, zejména dětí předškolního věku. V literárně přehledové části se zaměřuje na vymezení pojmů moderní a klasická pohádka a uvedení teorií analytiků, kteří se touto tématikou zabývali, jako jsou například Bruno Bettelheim a Marie - Louise von Franz. Dále práce poskytne krátký přehled oblastí, které jsou důležité pro děti předškolního věku, a nabídne několik pohledů na to, proč jsou pohádky v tomto období pro ideální rozvoj dítěte důležité a jaké konflikty mu mohou pomoci vyřešit. Návrh výzkumu se bude týkat přínosu a praktického využití moderních a klasických pohádek ve výchově a práci s dětmi předškolního věku. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů budou zkoumány názory tří vzorků odborníků na tuto věkovou skupinu - rodičů, pedagogů, pracujících v mateřských školách a pedagogických psychologů.This thesis deals with the psychological analysis of modern and classic fairy tales and their role in children's mental development, especially in children of preschool age. In the literature-survey section it is focused on the definition of the concepts of modern and classic fairy tales and on the presentation of the theories of the analysts who have studied this topic, such as e. g. Bruno Bettelheim and Marie-Louise von Franz. Furthermore, this work provides a brief overview of areas which are important for preschool children and offers several perspectives on why fairy tales are important at this stage for the optimal development of the child, and which conflicts they can help them solve. The research proposal covers the benefits and practical use of modern and classic fairy tales in educating and working with preschool children. The opinions of three samples of experts on this group - parents, educators working in nursery schools and educational psychologists - are explored using semi-structured interviews.
Keywords:
analytical psychology; Child psychology; fairy tales; preschool age; analytická psychologie; pohádky; Psychologie dítěte; předškolní věk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74866