Název:
Hodnotová orientace mládeže ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí
Překlad názvu:
Value orientation of young people from socially and culturally disadvantaged backgrounds
Autoři:
Hupková, Lenka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce je popsat hodnotovou orientaci mládeže ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Diplomová práce je teoreticko-empirická a má kvalitativní charakter. Výzkumným vzorkem jsou dospívající, kteří navštěvují nízkoprahové zařízení pro děti a mládež. V teoretické části popisujeme problematiku věkové skupiny mládeže, pojetí hodnot, proces hodnocení, klasifikaci hodnot, hodnotovou orientaci, výchovu k hodnotám, morální vývoj člověka, sociokulturně znevýhodněné prostředí, rodinu, vrstevnickou skupinu a nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. V praktické části je na základě dat získaných polostrukturovanými rozhovory provedena analýza hodnotové orientace u vybrané skupiny respondentů. Závěry výzkumu ukazují, že součástí hodnotové orientace mládeže je rodina, život v blahobytu, volný čas, vzdělání, kamarádi, zájmové činnosti, láska, prostředí, založení vlastní rodiny a zodpovědnost. Tyto oblasti charakterizují to, co je pro respondenty důležité, hodnotné a potřebné.The goal of the thesis is describing the value orientation of young people from the socially and culturally disadvantaged surroundings. The thesis is theoretical and empirical and it has a qualitative character. The research pattern are young people who are visiting a low- threshold facility for children and teenagers. We are describing the issue of the age of young people, conception of values, evaluation process, classification of values, value orientation, education to values, moral development of human, socially and culturally disadvantaged surroundings, family, peer groups and the low-threshold facility for children and teenagers in the theoretical part. There was performed an analysis of the value orientation of the selected group of respondents based on the data from semi-structured interview in practical part. The results of research shows that the part of the value orientation of the young people is the family, life in prosperity, free time, education, friends, interest activities, love, surroundings, make own family and responsibility. These parts characterize what is important, valuable and necessary for the respondents.
Klíčová slova:
hodnotová orientace; hodnoty; Mládež; nízkoprahové centrum pro děti a mládež; sociokulturně znevýhodněné prostředí; low-threshold facility for children and teenagers; socially and culturally disadvantaged surroundings; value orientation; values; Youth