Název:
Možnosti uplatnění konceptu celoživotního vzdělávání v pražských základních uměleckých školách
Překlad názvu:
Possibilities of Application of the Concept of Lifelong Education in Basic Art Schools in Prague
Autoři:
Brejcha, Petr ; Tureckiová, Michaela (vedoucí práce) ; Šafránková, Jana Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 1 ABSTRAKT Tato práce řeší možnosti uplatnění konceptu celoživotního vzdělávání v základních uměleckých školách. Cílem práce je navržení základního modelu vzdělávání dospělých aplikovatelného v základních uměleckých školách. Zaměřuje se na analýzu odborné literatury v oboru celoživotního učení, všeživotního učení, dalšího vzdělávání, dále pak na analýzu strategických dokumentů Evropské unie a České republiky v oblasti celoživotního učení a dalšího vzdělávání. Na základě analýz těchto dokumentů a vnějšího prostředí je navržen model vzdělávání dospělých v ZUŠ, jehož aplikovatelnost v ZUŠ je ověřena výzkumným šetřením. Dotazníkové šetření zjišťuje existenci vzdělávání různých cílových skupin dospělých (laické i odborné veřejnosti) v pražských základních uměleckých školách, poměr počtu dospělých k mladším žákům a používané způsoby jejich vzdělávání. Strukturované rozhovory s pěti řediteli pražských ZUŠ objasňují konkrétní detaily procesu vzdělávání dospělých v ZUŠ a přinášejí další postřehy k tématu. Přínosy této práce jsou rozvoj koncepce celoživotního učení v oblasti základního uměleckého vzdělávání, uvedení možnosti využití uvolněných kapacit ZUŠ ke vzdělávání dospělých při předpokládaném postupném odlivu mladších žáků z důvodu prognózy klesající porodnosti v ČR a pojmenování pozitivních dopadů vzdělávání...1 ABSTRACT The thesis discusses possibilities of application of the concept of lifelong education in Basic Art Schools. The goal of the thesis is to propose a basic model of adult education which could be applied in Basic Art Schools. It focuses on the analysis of the literature on lifelong learning, lifewide learning, further education, and also on the analysis of strategic documents of the European Union and the Czech Republic in the field of lifelong learning and further education. Based on the analyses of the documents and external environment, a model of adult education in Basic Art Schools is proposed, the applicability of which is verified by a research investigation. A survey research examines the existence of education of diverse target groups of adults (both laymen and experts) in Basic Art Schools in Prague, the ratio of adult to younger students and the employed methods of their education. Structured interviews among five headteachers of Basic Art Schools in Prague clarify specific details of the process of educating adults in Basic Art Schools and provide more observations on the topic. The thesis contributes to the advancement of the concept of lifelong learning in the sphere of Basic Art Schools. Also, it brings forward possibilities of use of vacancies in Basic Art Schools for adult...
Klíčová slova:
andragogika; celoživotní učení; celoživotní vzdělávání; další vzdělávání; model vzdělávání dospělých v ZUŠ; vzdělávání dospělých; všeživotní učení; zájmové vzdělávání; základní umělecká škola; Adult Education; Andragogy; Basic Art School; Further Education; Leisure Education; Lifelong Education; Lifelong Learning; Lifewide Learning; Model of Adult Education in Basic Art Schools