Název:
Komparace institucionálního zabezpečení vzdělávání seniorů v České republice a Španělském království
Překlad názvu:
Comparison of institutionalization of senior education between the Czech Republic and Kingdom of Spain
Autoři:
Varvařovská, Tereza ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Záškodná, Helena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá komparací institucionálního zabezpečení vzdělávání seniorů v České republice a ve Španělsku, zejména pak institucí univerzity třetího věku. Práce je rozdělena do pěti kapitol. Úvodní část práce se věnuje teoretickým východiskům vzdělávání seniorů a na základě prognózy vývoje demografické situace v Evropě je zde zdůvodněn význam vzdělávání seniorů pro společnost i jedince samotného. Stěžejní část práce je zaměřena na institucionální zabezpečení vzdělávání seniorů a jsou v ní představeny nejvýznamnější formy vzdělávání seniorů v České republice a ve Španělsku. Tato část poté vyústí do samotné komparace instituce univerzity třetího věku v obou zemích dle šesti zvolených kritérií. Cílem komparace je zjistit, zdali instituce univerzity třetího věku ve Španělsku vychází ze stejného modelu jako instituce univerzity třetího věku v České republice. Klíčová slova: vzdělávání seniorů, institucionální zabezpečení, univerzita třetího věku, seniořiThis bachelor's thesis focuses on comparison of institutionalization of elderly education in the Czech Republic and in Spain, especially on comparison of institution of the University of the Third Age in the both countries. The work is divided into five chapters. Introductory part of the thesis is devoted to theoretical bases of education of elderly people and the importance of education of older adults for the society and an individual himself, based on prognosis of trends in demographical situation in Europe. The main part of the thesis is focused on institutionalization of elderly education and there are introduced the most important forms of elderly education in the Czech Republic and in Spain. This part further results in the comparison of institution of the University of the Third Age in the both countries according to six elected criteria. The aim of the thesis is to find out if the institution of the University of the Third Age in Spain is based on the similar model as the institution of the University of the Third Age in the Czech Republic. Keywords: elderly education, institutionalization, university of the third age, elderly people, older adults
Klíčová slova:
institucionální zabezpečení; senioři; univerzita třetího věku; vzdělávání seniorů; elderly education; elderly people; institutionalization; older adults; university of the third age