Home > Academic theses (ETDs) > Doctoral theses > Informační chování a učení v kontextu nových medií: Digitální hry a simulace jako komplexní systémy pro reprezentaci informací
Original title:
Informační chování a učení v kontextu nových medií: Digitální hry a simulace jako komplexní systémy pro reprezentaci informací
Translated title:
Information behavior and learning in the context of new media: Digital games and simulations as complex systems for information representation
Authors:
Buchtová, Michaela ; Šisler, Vít (advisor) ; Steinerová, Jela (referee) ; Landová, Hana (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This dissertation considers digital games and simulations as complex systems of information representation and explores their specific aspects influencing the process of knowledge acquisition. It focuses on process of mental model creation, information behavior and situational emotional and cognitive engagement. The methodological approach is grounded in variety of disciplines including information science, educational science, new media studies and computer science. The main method used is educational experiment. The use of digital game-based and non-digital game-based educational intervention is compared to similar program based on traditional schooling methods and classic lectures. The experiment outcomes are divided into four large segments exploring influence of digital games on process of mental models creation, motivation for future information behavior, situational emotional experience and social interaction.Tato dizertační práce studuje digitální hry a simulace jako komplexní systémy pro reprezentaci informací a zkoumá jejich specifické aspekty ovlivňující proces získávání znalostí. Zaměřuje se na proces tvorby mentálních modelů, informační chování a situační emoční a kognitivní zapojení. Metodologický přístup je založen na různých oborech, včetně informační vědy, pedagogiky, mediálních a kognitivních věd. Základní použitou metodou je edukační experiment, který porovnává efekty digitální edukační hry, nedigitální edukační hry a klasické pedagogické intervence založené zejména na klasických přednáškách. Experimentální výsledky jsou rozděleny do čtyř částí zabývajících se vlivem digitálních her na proces tvorby mentálních modelů, motivaci k informačnímu chování, situační emocionální prožitek a sociální interakce.
Keywords:
Digital Game-Based Learning (DGBL); Educational simulations; Information behavior; Mental models; Motivation for information behavior; Informační chování; Mentální modely; Motivace k informačnímu chování; Učení pomocí digitálních her; Vzdělávací simulace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/72975