Název:
Školství za totality - orální historie a literatura
Překlad názvu:
Education at totality- oral history and literature
Autoři:
Pešta, Vladimír ; Syřiště, Ivo (vedoucí práce) ; Prokop, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem práce "Školství za totality - orální historie a literatura" je porovnání psané literatury a dalších zdrojů s konkrétní výpovědí člověka, který v totalitním režimu zažil školní docházku od základní školy až k postgraduálním studiím. Vychází z předpokladu, že zážitky z dětství jsou tím, co zanechává v člověku hlubokou stopu i pro zbytek jeho budoucího života. Cílem práce je přiblížit formování dětského vědomí a následky s tím spojené. Významnou roli v tomto období zaujímá škola. Pro ucelení pohledu je proto práce rozdělena do čtyř částí. Úvodní část je věnována všeobecnému psychologickému pohledu na totalitu a demokracii. Druhá část je věnována transformaci školství po nástupu totalitního režimu k moci. Třetí část je věnována poznatkům z doby upevňování totalitní moci v Československu. Čtvrtá část je zaměřena na konkrétní výpovědi respondenta. V závěru jsou tyto poznatky shrnuty a posouzeny. Klíčová slova Totalita, škola, totalitní školství, demokratická škola, orální historieThe theme of the work " Education at totality - oral history and literature" is the comparison of written literature and other sources with specific testimony of a man who was educated at totalitarian regime from primary school to postgraduate studies. It is based on the assumption that childhood experiences are what leaves a deep trace in man for the rest of his life. The main goal of the paper is to explain the formation of children's consciousness and consequences associated with it. An important role in this period occupies school. For a comprehensive view, therefore, the work is divided into four parts. The first part is devoted to general psychological aspect of totalitarianism and democracy. The second part is devoted to transform education after the onset of a totalitarian regime to power. The third part concentrates on the period of consolidation of the totalitarian regime in Czechoslovakia. The fourth part focuses on the specific testimony of the respondent. In conclusion, these findings are summarized and assessed. Key words Totality, school, totalitarian Education, democratic school, oral history
Klíčová slova:
demokratická škola; orální historie; totalita; totalitní školství; škola; democratic school; oral history; school; totality; totatarian education