Název:
Inovativní přístupy ve výuce na 1. stupni základní školy
Překlad názvu:
Inovative approaches in education at primary school
Autoři:
Koubíková, Alena ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje inovativním přístupům na prvním stupni základních škol a to konkrétně metodám kritického myšlení. Popisuje teoretická východiska metod kritického myšlení, zabývá se třífázovým modelem učení a programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Dále zpracovává jednotlivé metody kritického myšlení využívaných v běžných vyučovacích hodinách na nespecializovaných základních školách. Empirická část je akčním výzkumem, který byl prováděn v Lauderových školách v Praze, kde autorka působí na pozici třídní učitelky. Výzkumným šetřením zaměřeným na žáky autorka zjišťuje, jak konkrétní využívané metody žáci zkoumané školní třídy subjektivně vnímají. Dotazníková forma zaměřená na pedagogy zjišťuje, jak často učitelé tyto metody zařazují do svých vyučovacích hodin a jestli jsou metody kritického myšlení skutečně efektivní. Získané údaje z empirického šetření jsou prezentovány v písemné i grafické podobě a jsou interpretovány s ohledem na teoretická východiska této diplomové práce.My diploma thesis is focused to innovative approaches in primary schools, and specifically the methods of critical thinking. It describes the theoretical basis of methods of critical thinking, dealing with three-phase model of learning and program Reading and Writing for Critical Thinking. This thesis treats individual critical thinking methods used in conventional lessons non- specialist primary schools. The empirical part of the action research was conducted in the Lauder school in Prague, where the author works as the class teacher. Investigations Research investig of pupils author explores how specific methods is using in the classroom perceive subjectively by pupils. Form of a questionnaire aimed at teachers find out how often teachers use these methods into their lessons, and if the methods of critical thinking are actually effective. The data obtained from the empirical investigation are presented in written and graphical form and are interpreted with regard to the theoretical background of this thesis.
Klíčová slova:
aktivizační metody; edukace; inovace; kognitivní dovednosti; Lauderovy školy; metakognitivní dovednosti; současnost,kritické myšlení; třífázový model EUR; activation methods; cognitive skills; critical thinking; education; innovation; metacognitive skills; present; the Lauder School; three-phase model EUR