Original title:
Rozvíjení metakognitivních strategií žáka I. stupně v prostředí pedagogiky Montessori
Translated title:
Development of metacognitive strategies for primary school pupils in the Montessori environment
Authors:
Šejnohová, Daniela ; Mazáčová, Nataša (advisor) ; Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své diplomové práci jsem se zabývala rozvojem metakognitivních strategií u žáků prvního stupně v prostředí Montessori pedagogiky. První část práce měla za úkol celou tuto problematiku ukotvit do širšího kontextu současné pedagogické situace s respektováním požadavků, které klade Rámcový vzdělávací program. Ve druhé části práce jsem charakterizovala oba jevy - metakognitivní strategie i klíčové aspekty Montessori pedagogiky. Tuto charakteristiku jsem provedla na základě analýzy dostupné literatury. Závěrečná část teorie pak byla věnována syntéze obou oblastí. Z této syntézy vyplynulo jejich harmonické propojení a značná komplementárnost. V této části jsem se také věnovala odhalení některých problémů, se kterými se pedagogové setkávají v praxi, a pokusila jsem se nastínit možné cesty k jejich řešení - podle zkušenosti z vlastní pedagogické praxe. Empirická část práce odhaluje způsoby uvádění metakognitivních strategií do pedagogické práce a představuje několik "příkladů dobré praxe".In my final thesis I have dealt with the development of metacognitive strategies for primary school pupils in the Montessori environment. The aim of the first part of the thesis was to anchor the entire issue in the broader context of the current educational situation with respect to the requirements of The General educational program. In the second part of the thesis I described both - metacognitive strategies as well as key aspects of Montessori education. This characteristic I based on the analysis of the available literature. The final part of theory deals with the synthesis of both areas. This synthesis showes their harmonious connections and considerable complementarity. In this section I also revealed some problems that educators face in practice, and I tried to outline possible ways to address them - from my own experience of teaching practice. Empiric part of thesis uncovers the ways of introduction metacognitive strategies to education and presents few "examples of good practice.
Keywords:
learning; metacognitive strategy; Montessori pedagogy; self-concept; self-development; self-evaluation; teacher in the role of a facilitator; metakognitivní strategie; Montessori pedagogika; sebehodnocení; sebepojetí; seberozvoj; učení; učitel v roli facilitátora
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71046