Název:
Pieta ze Všeměřic v kontextu krásnoslohých piet
Překlad názvu:
The Pietá of Vsemerice in context of beautiful style pietás
Autoři:
Čtvrtníková, Marie ; Ottová, Michaela (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce podává obecný nástin ikonografického typu piety a jeho geneze od počátku 14. století do prvních desetiletí 15. století. Především se ale text věnuje samotné Pietě ze Všeměřic, vysoce kvalitní soše z první poloviny 15. století. Dílo je srovnáváno s produkcí Mistra Týnské kalvárie po stylové a v některých případech (kde bylo dovoleno) i po technologické stránce. Klade si za cíl shrnout dosavadní badatelské výsledky a navrhnout některá možná další řešení otázek vztahujících se k Pietě ze Všeměřic. Otázky se týkají především časového zařazení sochy, autorství a místa, pro které byla původně objednána a místa jejího vzniku. Práce je členěna do čtyř obsahových kapitol, přičemž první dvě se věnují na obecné rovině tématu piety a kontextu sochařství na našem území. Následující dvě kapitoly se věnují konkrétně Pietě ze Všeměřic, přičemž první z nich shrnuje dosavadní poznatky uměleckohistorického bádání a druhá kapitola se snaží o vlastní interpretaci.The thesis is dedicated on the one hand to the iconographical type of pietà in general and to its development from the beginnings of the 14th century to the first decades of the 15th century. But firstly the text is devoted to the The Pietà of Vsemerice, sculpture of high quality from the first half of the 15th century. Pietà of Vsemerice is compared with the production of Master of Týn Calvary in the field of the style and in some cases (where possible) also in the technological domain. The bachelor work sets the goal to summarize existing scientific outcomes and to propose some plausible answers to the questions concerning the Pietà of Vsemerice. In particular, these questions relates to the specifications of the time and place of her creation, of the authorship, and, last but not least, of her original destination. The thesis is structured into four chapters. First two of them deal with the pietà at general level and in the context of the sculpture in the Czech lands. Another two chapters are dedicated specifically to the Pietà of Vsemerice, the first of them resumes existing knowledge in the art history of the sculpture discussed, in the second one the author brings her own interpretation. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
Andachtsbild; Krásný sloh; Mistr Týnské kalvárie; Pieta; Pieta ze Všeměřic; Andachtsbild; Beautiful style; Master of Týn Calvary; Pietà; Pietà of Vsemerice