Název:
Návrat baroka v hispanoamerickém románu 20. století - Asturias, Carpentier, Roa Bastos
Překlad názvu:
The Return of the Baroque in Hispano-American Novel of the 20th Century - Asturias, Carpentier, Roa Bastos
Autoři:
Doležalová, Barbora ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Návrat baroka v hispanoamerickém románu 20. století - Asturias, Carpentier, Roa Bastos" interpretuje barokní motivy a principy v moderním hispanoamerickém románu 20. století. Snaží se rovněž vyložit, jak se tyto prvky oproti historickému baroku mění, přetváří, popřípadě jakou jinou funkci získávají. Východiskem práce byla snaha přehodnotit a kriticky nahlédnout literární teorie, které návrat baroka v Hispánské Americe popisují, protože jejich přístup je často zobecňující a reduktivní. V interpretaci jsme postupovali obdobným způsobem jako Josef Vojvodík ve své publikaci Povrch, skrytost a ambivalence v případě vztahu baroka, manýrismu a avantgardy. Na začátku práce jsme charakterizovali americké baroko jako takové a snažili jsme se zachytit jeho odlišnosti od baroka evropského. Dále jsme se věnovali esejistice Aleja Carpentiera a pojednali jsme vztah (neo)baroka a zázračného reálna. Alejo Carpentier mylně přisuzuje kontinentu to, co si do něj svou vlastní optikou dosazuje, aniž by si ale byl vědom, že i samotný tento přístup lze označit za barokní. V interpretační části jsme ve vybraných románech (Ztracených krocích Aleja Carpentiera, Panu presidentovi Miguela Ángela Asturiase a Já nejvyšším Augusta Roy Bastose) na jazykové, tematické a motivické úrovni interpretovali barokní...The diploma thesis "The Return of the Baroque in Hispano-American Novel of the 20th Century - Asturias, Carpentier, Roa Bastos" examines Baroque motifs and principles in the modern 20th century Hispanic-American novel. It explains how these traits alter in contrast to the historical Baroque, how they are modified or what other functions they acquire. An attempt was made to critically rethink and re-evaluate the literary theories dealing with the reappearance of the Baroque in Hispanic America, as we consider their approach to be generalising and reductive. The interpretative method is based on Josef Vojvodík's Povrch, skrytost a ambivalence and namely how it addresses the manner in which the Baroque, Mannerism and avant-garde relate to one another. A characterisation of the American Baroque as such has been drafted and an attempt to capture the differences between the European Baroque has been made. The essayistic work of Alejo Carpentier is treated with an emphasis on the relationship of the (Neo)Baroque and magic realism. Carpentier wrongly attributes to the continent what he installs through his own optics without realising that such an approach might be itself described as being Baroque. The interpretative part provides a linguistic, thematic and motivic analysis of Baroque traits in a choice...
Klíčová slova:
Alejo Carpentier; Augusto Roa Bastos; baroko; hispanoamerický román 20. století; magický realismus; Miguel Ángel Asturias; neobaroko; zázračné reálno; Alejo Carpentier; Augusto Roa Bastos; Baroque; Hispano-American novel of the 20th century; magic realism; marvelous real; Miguel Ángel Asturias; Neobaroque