Název:
Sociálně-pedagogické přístupy v práci školního metodika prevence na ZŠ
Překlad názvu:
The socio-pedagogical approaches in the work of the school methodology of prevention in elementary school
Autoři:
Kracíková, Kristýna ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] a klíčová slova Abstrakt: Diplomová práce se zabývá tématem Sociálně-pedagogických přístupů v práci školního metodika prevence na ZŠ. Cílem této práce je zjistit, jaké přístupy a techniky využívají školní metodici prevence ve své praxi a jak o nich uvažují. Pojednává o sociálně- pedagogických přístupech a vybraných technikách, které využívá ve své práci školní metodik prevence. Popisuje specifika jeho role a náplně práce. Nahlíží na legislativní rámec v pracovní oblasti, metodikovo vzdělání, zařazení, kompetence a odměňování. Popisuje ideální obraz metodikovy osobnosti, upozorňuje na rizika v jeho práci a etickou stránku povolání. Zaměřuje se na konkrétní činnosti v náplni práce školního metodika prevence. Definuje vybrané sociálně-pedagogické přístupy a techniky, zařazuje je do praktického rámce. Empirická část práce ověřuje teoretickou část práce výzkumem. Hlavní výsledky výzkumu ukazují, že školní metodici prevence využívají sociálně-pedagogické přístupy v praxi. Stejně tak využívají rozmanitou škálu sociálně-pedagogických technik, pokud k tomu mají potřebný časový rámec. Většina školních metodiků prevence zastává přístup humanistický, vyšší procento je zastáncem nedirektivního směřování žáků. Klíčová slova: sociálně-pedagogické přístupy, sociálně-pedagogické techniky, školní metodik prevence,...Abscract: This thesis deals with The socio-pedagogical approaches in the work of the school methodology of prevention in elementary school. The aim of this thesis is determine what kinds of approach and techniques are used by school prevention methodologists in their line of work, and how do they reflect on them. It discusses the types of social pedagogical approach and selected techniques used by a school prevention methodologist in their line of work. It recounts the specifics of their role and their job description. It looks into the legislative ambit of this occupational field, the methodologist's education, categorization, qualifications and rewards. It describes the ideal personality of a methodologist, draws attention to the risks of their work and the ethical aspect of the occupation. It focuses on specific activities within the job description of a school prevention methodologist. It defines selected types of social pedagogical approach and techniques, and incorporates them into the practical ambit. The empirical part of this thesis verifies the theoretical part by research. The results of research show that school prevention methodologists use various socio-pedagogical approaches. They also use a varied range of socio-pedagogical techniques, provided there is a necessary time range available. The...
Klíčová slova:
etika; kompetence; legislativní rámec; odměňování; sociálně-pedagogické přístupy; sociálně-pedagogické techniky; specifika role; vzdělání; základní škola; školní metodik prevence; education; ethics; legislative ambit; primary school; qualifications; rewards; role specifics; school prevention methodologist; social pedagogical approaches; social pedagogical techniques