Název:
Rozvoj mapových dovedností v dějepisu, matematice a biologii
Překlad názvu:
Map skills' development in history, mathematics and biology
Autoři:
Havelková, Lenka ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Kučerová, Silvie Rita (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná bakalářská práce se zabývá rozvojem mapových dovedností ve výuce dějepisu, matematiky a biologie na druhém stupni základních škol a na středních školách. Mapové dovednosti bývají vnímány především jako dílčí část geografických dovedností, a tak problematika jejich rozvoje mimo zeměpis nebyla dosud dostatečně zkoumána. Úvodní část práce se tak věnuje uplatnění těchto dovedností v každodenním životě a shrnuje poznatky prokazující jejich důležitost ve výuce rozličných předmětů. Následně jsou na základě rešerše pro konkrétně zvolené předměty (dějepis, matematika, biologie) navrženy možnosti rozvoje mapových dovedností. Cílem praktické části práce, která zkoumá rozvoj mapových dovedností v rovině projektového a realizovaného kurikula, je zhodnocení jejich postavení ve výuce na českých školách a taktéž reflexe teoreticky zaměřených kapitol. Jako výzkumné metody jsou využity analýza učebnic a dotazníkové šetření. Klíčová slova: mapa, rozvoj mapových dovedností, dějepis, matematika, biologie, analýza učebnic, dotazníkové šetřeníThe presented bachelor thesis deals with map skills' development in history, mathematics and biology at lower and upper secondary schools. Map skills tend to be seen as part of geographic skills so the issue related to their development in other subjects isn't researched enough. The first part of this thesis concerns with the use of map skills in everyday life, and summarizes evidence of their importance in various subjects. Based on the research focused on chosen subjects (history, mathematics, biology) are subsequently suggested particular possibilities of map skills' development. The aim of the practical part of this work that examines the development of map skills in terms of intended and implemented curriculum is to evaluate their status in education at Czech schools and also to reflect theoretically oriented chapters. As researched methods the analysis of textbooks and the questionnaire survey are used. Keywords: map, map skills' development, history, mathematics, biology, analysis of textbooks, questionnaire survey
Klíčová slova:
analýza učebnic; biologie; dotazníkové šetření; dějepis; mapa; matematika; rozvoj mapových dovedností; analysis of textbooks; biology; history; map; map skills' development; mathematics; questionnaire survey