Název:
Možnosti diagnostiky dyslexie v populaci dospělých
Překlad názvu:
POSSIBILITIES OF DYSLEXIA ASSESSMENT IN THE ADULT POPULATION
Autoři:
Jira, František ; Mertin, Václav (oponent) ; Stehlík, Luděk (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název rigorózní práce: MOŽNOSTI DIAGNOSTIKY DYSLEXIE V POPULACI DOSPĚLÝCH Autor: Mgr. František Jira Konzultantka: PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. ABSTRAKT Tato práce se zaměřuje na problematiku dyslexie v populaci dospělých, zejména u studentů a absolventů vysokých škol, a zkoumá možnosti její diagnostiky. Platforma rigorózní práce spočívá v teoretické části, která ve třech kapitolách pojednává o dyslexii všeobecně (pojem, definice, výskyt, příčiny, příznaky, teoretické přístupy ke studiu), o dyslexii u dospělých (psychosociální kontext, studium vysoké školy, zaměstnání, rodina, běžný život) a o možnostech diagnostiky dyslexie v populaci dospělých (detekce dyslexie v procesu psychologického vyšetření, vybrané metody diagnostiky dyslexie u dospělých osob v České republice a v zahraničí). Empirická část pak čerpá z této názorové základny myšlenku výzkumného projektu. Účastníky studie byli uchazeči, studenti a absolventi vysokých škol. Vzorek výzkumu se skládal především ze studentů Univerzity Karlovy v Praze a Českého vysokého učení technického v Praze. Ke sběru dat bylo použito sebeposuzovacího dotazníku a testů speciálních a kombinovaných schopností. Záměrem výzkumu bylo ověřit funkčnost vybraných psychodiagnostických metod pro diagnostiku dyslexie v populaci dospělých osob a zjistit, zda by tyto...Rigorous thesis: POSSIBILITIES OF DYSLEXIA ASSESSMENT IN THE ADULT POPULATION Author: Mgr. František Jira Supervisor: PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. ABSTRACT This work focuses on problems of dyslexia in the adult population, especially among university students and graduates, and explores the possibilities of its assessment. The starting point of the thesis lies in its theoretical part, which first introduces the topic of dyslexia on a more general level (concept, definition, incidence, causes, symptoms, theoretical approaches to the study), second considers dyslexia in adults (psychosocial context, unoiversity study, work, family, common life) and finally talks about possibilities of dyslexia assessment in the adult population (detection of dyslexia in the process of psychological evaluation, selected methods for the diagnosis of dyslexia in adults in the Czech Republic and abroad). The empirical part of this thesis bases the basic idea of the research project on the theoretical background of the first part. Participants in the study were university applicants, students, and graduates. Research sample consisted primarily of students of Charles University in Prague and the Czech Technical University in Prague. The data collection was carried via a self- evaluation questionnaire and tests of special...
Klíčová slova:
diagnostika dyslexie v populaci dospělých osob; dyslexie; sebeposuzovací dotazník; specifické vývojové poruchy učení; test tichého čtení s porozuměním; test zrakové percepce; dyslexia; dyslexia assessment in the adult population; self-report questionnaire; specific developmental learning disabilities; test of silent reading comprehension; test of visual perception