Original title:
Vliv výstavby úseku metra Dejvická-Nemocnice Motol na ceny pozemků s využitím geograficky vážené regrese
Translated title:
The Influence of Construction of Rapid Rail Dejvická-Nemocnice Motol on Land Values Using Geographically Weighted Regression
Authors:
Pejřil, Kryštof ; Květoň, Viktor (advisor) ; Netrdová, Pavlína (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této bakalářské práce je zhodnocení vlivu výstavby metra v úseku Dejvická- Nemocnice Motol na ceny pozemků, které leží v blízkosti nových stanic. Jedním z důsledků zprovoznění nové trati metra je zvýšení atraktivity lokalit v okolí nových zastávek, což se projevuje nárůstem cen pozemků. Intenzita tohoto jevu je porovnávána s vlivem vybraných hodnototvorných faktorů při oceňování pozemků: hlučností, blízkostí veřejné zeleně a dostupností školských zařízení. K analýze těchto vztahů byla využita metoda geograficky vážené regrese (GWR), statistická metoda, která umožňuje odhalit prostorovou nestacionaritu zkoumaných jevů a lépe pochopit jejich územní souvislosti. Statisticky významný vliv pěší dostupnosti nových zastávek metra na ceny pozemků se nepodařilo prokázat, nicméně tato závislost se nejspíše projevuje na větším území. Výsledky dále potvrzují nutnost velice citlivého přístupu ke specifickým lokálním faktorům, které ceny pozemků ovlivňují. V závěru jsou diskutována možná omezení použití metody GWR vzhledem k urbanistické struktuře měst. Klíčová slova: metro, ceny pozemků, geograficky vážená regreseThe objective of this bachelor thesis is to examine the impacts of the construction of rapid rail Dejvická-Nemocnice Motol on land values in the adjacent areas. The major impact of opening of the rapid rail section is an attractiveness improvement of station neighbourhood, which results in land value uplift. The intensity of this phenomenon is compared to the influences of selected price-making factors: noisiness, proximity of public greenery and school facilities accessibility. The analysis utilizes the method of geographically weighted regression (GWR), a statistical method, which deals with the varying relationships of the phenomenon over space and allows better understanding of their spatial context. There was not proved a statistically significant effect of walking-accessibility of the stations on land values, however, this might reveal an analysis of larger extent. The results confirm a necessity of very careful approach to the particular local specifics contributing to land values. In the conclusion some limitations of a usage of GWR are discussed with respect to the urban structure. Keywords: rapid rail, land values, geographically weighted regression
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/66348