guest ::
login
Digital Repository
Search
Submit
Help
About
Home
>
Academic theses (ETDs)
>
Master’s theses
> Historie a současnost Základní školy Jaroslava Ježka v kontextu výuky českého jazyka
Information
Files
Original title:
Historie a současnost Základní školy Jaroslava Ježka v kontextu výuky českého jazyka
Translated title:
Past and present Elementary school of Jaroslav Jezek in the context of teaching Czech language
Authors:
Horáčková, Markéta
;
Květoňová, Lea
(advisor) ;
Zemková, Jaroslava
(referee)
Document type:
Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze
Abstract:
[cze]
[eng]
Diplomová práce pod názvem "Historie a současnost Základní školy Jaroslava Ježka v kontextu výuky českého jazyka" se zabývá počátky výchovy a výuky dětí se zrakovým postižením v Soukromém ústavu pro slepé děti a na oči choré. Dále popisuje současná specifika a zásady výuky zrakově postižených dětí na Základní škole Jaroslava Ježka. Diplomová práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola pojednává o historii výchovy a výuky zrakově postižených dětí v českých zemích. Druhá kapitola shrnuje zásady a specifika výuky a vyzdvihuje důležitost hmatu a kompenzačních pomůcek při výuce. Třetí kapitola sleduje vliv četby a mluveného slova na děti se zrakovým postižením. Čtvrtá kapitola pojednává o současné koncepci výuky českého jazyka. Pátá kapitola se věnuje soutěžím a kulturním akcím, kterých se děti na Základní škole Jaroslava Ježka účastní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
My graduation theses under the title "Past and present Elementary school of Jaroslav Jezek in the context of teaching Czech language" thesis deals with the early education and teaching of visually impaired children in the Private institution for blind children and sick eyes and further it describes the current characteristics and principles of teaching visually impaired children at the elementary school of Jaroslav Jezek. The graduation theses is divided into five chapters. The first chapter deals with the history of education and teaching visually impaired children in the Czech lands. The second chapter summarizes the principles and specifics of teaching and further highlights the importance of touch and compensatory aids during the class. The third chapter follows the influence of reading and the spoken word for children with visual impairments. The fourth chapter deals with the current concept of teaching the Czech language. The fifth chapter is dedicated to competitions and cultural events, in which children at Elementary school of Jaroslav Jezek participate. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
communication skills
;
compensatory aids
;
competitions for children with visual impairments related to the Czech language
;
preparation of students with visual impairments entrance exams for secondary school
;
reading Braille
;
tactile and auditory perception
;
teaching methods in the Czech language
;
the beginnings of teaching of visually impaired children
;
the current instruction
;
the library for people with visual disabilities
;
hmatové a sluchové vnímání
;
knihovny pro lidi se zrakovým postižením
;
kompenzační pomůcky
;
komunikační dovednosti
;
metody výuky v českém jazyce
;
počátky výuky zrakově postižených
;
příprava žáků se zrakovým postižením k příjímacím zkouškám na střední školu
;
soutěže pro děti se zrakovým postižením týkající se českého jazyka
;
současná výuka
;
četba Braillova písma
Institution:
Charles University Faculties (theses) (
web
)
Document availability information:
Available in the Charles University Digital Repository.
Original record:
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66234
Permalink:
http://www.nusl.cz/ntk/nusl-335369
The record appears in these collections:
Universities and colleges
>
Public universities
>
Charles University
>
Charles University Faculties (theses)
Academic theses (ETDs)
>
Master’s theses
Record created 2017-06-19, last modified 2022-03-04
Similar records
No fulltext
Export as
DC
,
NUŠL
,
RIS
Share