Název:
Výuka náboženství na vybraných základních školách Mostecka a Olomoucka po roce 1989
Překlad názvu:
Religious teaching in selected primary schools of Most and Olomouc after 1989
Autoři:
Gromanová, Lenka ; Prokop, Jiří (vedoucí práce) ; Mojžíšová, Jarmila (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Výuka náboženství na vybraných základních školách Mostecka a Olomoucka po roce 1989 Autor: Bc. Lenka Gromanová Katedra: Katedra pedagogiky Vedoucí: doc. PhDr. Jiří Prokop PhD. Anotace Diplomová práce s názvem "Výuka náboženství na vybraných základních školách Mostecka a Olomoucka po roce 1989" nabízí v první kapitole retrospektivní pohled na dějiny výuky náboženství během dvacátého století, konkrétně od založení první Československé republiky do revolučního roku 1989. Následující část je věnována legislativě, která výuku náboženství a přístup k víře jako takové upravuje. Jedná se konkrétně o Listinu základních práv a svobod, školský zákon, ale zároveň zde nechybí ani prostor pro vzdělávací programy i konkrétní osnovy. V případě Mostecka a Olomoucka je nastíněn historický vývoj i dnešní situace týkající výuky náboženství. Kvantitativní výzkum zahrnuje dotazníkové šetření, které proběhlo na pěti vybraných základních školách Mostecka a Olomoucka. Respondenty byli ředitelé, žáci a jejich rodiče. Pro druhou část výzkumu byla zvolena metoda řízených rozhovorů se zástupci místních církví. Na základě získaných dat bylo nakonec možné vyhodnotit předem stanovené hypotézy. Klíčová slova: náboženství, výuka, legislativní rámec, církev, základní škola Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Název anglicky: Religious teaching in selected primary schools of Most and Olomouc after 1989 Autor: Bc. Lenka Gromanová Katedra: Katedra pedagogiky Vedoucí: doc. PhDr. Jiří Prokop PhD. Abstract The diploma thesis titled " Teaching of religion in selected primary schools of Most and Olomouc after the year 1989" offers in its 1st chapter a retrospective look at the history of religious education during the 20th century, and more specifically since the founding of the Czechoslovak Republic to the revolutionary year 1989. The following section of the thesis is devoted to the legislation that deals with the teaching of religion and approach to the religions per se. These include in particular the Charter of Fundamental Rights and Basic Freedoms, the Education Act, but in the same time here is not any lack of space for specific educational programs and particular curriculums. In the case of Most region and Olomouc region is outlined historical development and current situation of the teaching about religion. Quantitative research which is stated in the empirical section of the thesis includes a questionnaire survey, which was carried out on five selected primary schools of Most region and Olomouc region. Respondents of the survey were headmasters, students and their parents. Structured interviews with...
Klíčová slova:
- náboženství náboženství; církev; legislativní rámec; výuka; základní škola; church; education; legislative framework; primary school; religion