Název:
Vysokohorská turistika jako fenomén doby
Překlad názvu:
Mountain hiking and Via ferrata - the phenomenon of our time
Autoři:
Formáčková, Miluše ; Vomáčko, Ladislav (vedoucí práce) ; Kalkusová, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Vysokohorská turistika jako fenomén doby Cíle: Cílem práce je nastínění důvodů popularity vysokohorské turistiky, poukázání na historický kontext vysokohorské turistiky a zdolávání zajištěných cest. Metody Práce rešeršního typu spojená s analýzou a kritikou literatury, při tvorbě práce je také použita komparace dostupných dokumentů. V závěru práce je použita metoda souhrnné interpretace, jež uceluje zdánlivě nesouvisející kapitoly práce. Výsledky: Nárůst zájmu o vysokohorskou turistiku zapříčiňuje mnoho faktorů. Jedním z nich je, že dnes lidé nemají o horách hrůzostrašné představy. Svou roli hraje i působení přírody a hor na člověka, potřeba pobytu v přírodě se navyšuje s rostoucím stresem, spěchem, technikou, průmyslem jednadvacátého století. Je samozřejmě jednodušší se věnovat vysokohorské turistice v prostředí, kde již vzniklo mnoho zajištěných cest i horských chat. Vysoká životní úroveň, dostatek financí i volného času, kvalitní dopravní síť, bezpočet nabídek ve všech směrem i popularita outdoorových sportů, to vše umožňuje vysokohorské turistice skvělé podmínky k jejímu vzrůstu. Klíčová slova: zajištěná cesta, horské prostředí, příroda, motivace, outdoor, trekkingTitle: Mountain hiking and Via ferrata - the phenomenon of our time Objectives: The objective of this thesis is to describe the popularity of mountain hiking and via ferrata while pointing out the historical context of mountain hiking and via ferrata passing Methods: Research combined with literature analysis and critics. Accessible documents comparison. Seemingly unconnected chapters are bridged by summary interpretation at the end of this paper. Results: There are several factors causing the growing interest in mountain hiking and via ferrata. The mountains are no longer perceived as a place of dread and horror and with many well equipped chalets, huts and good quality maintained paths it is much easier for one to attend to mountain hiking and via ferrata. The stressful, hasty and overly technical 21st century puts a bigger demand on people to escape into nature and especially mountains. High standard of living, extensive transport network, great number of various type related offers in all media and the current outdoor sports hype, that all plays an important role in the growth of mountain hiking and via ferrata. Keywords: via ferrata, mountain environment, nature, motivation, outdoor, trekking