Název:
Sourozenecké vztahy v rodině vychovávající dítě s poruchou autistického spektra
Překlad názvu:
Sibling relationships in a family raising a child with autism spectrum disorders
Autoři:
Rathousová, Linda ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Sourozenecké vztahy jsou prvním a nejdelším vrstevnickým kontaktem v našem životě, který se v průběhu věku sourozenců mění a je závislý na mnoha okolnostech. Zároveň se jedná o druhou nejsilnější emocionální vazbu hned po vazbě k rodičům. Jedna z okolností, která zásadně a trvale ovlivní sourozenecký vztah, je postižení jednoho ze sourozenců, kterým může být i porucha autistického spektra. Tato vývojová porucha zasahuje psychický vývoj jedince ve třech hlavních oblastech, tzv. autistické triádě - v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti, tedy zasáhne i jeho sourozenecký vztah. U sourozence dítěte s poruchou autistického spektra pak mohou být vyvolány pocity, jako je žárlivost, vina, strach, křivda, zlost, lítost, přílišná odpovědnost, stud či osamělost. Nejedná se jen o negativní emoce, ale sourozenec může být na dítě s poruchou autistického spektra i hrdý, může cítit lásku a sounáležitost a může mít potřebu ho ochraňovat. Učí se tak důležitým charakterovým vlastnostem jako je trpělivost či tolerance.Sibling relationships represent the first and the longest contact with contemporaries in our lives, changing with the age of siblings and depending on a number of circumstances. At the same time it is the second strongest emotional bond, right after the bond to one's parents. One of the circumstances, influencing the sibling relationship essentially and permanently, is an impairment of one of the siblings, which may also be an autism spectrum disorder. This developmental disorder affects the psychological development of individual in three main fields, the so-called autistic triad - in the fields of communication, social interaction and imagination, i.e. it effects the sibling relationship as well. The sibling of the child with an autism spectrum disorder may then develop feelings as jealousy, guilt, fear, wrong, anger, grief, excess responsibility, shame or loneliness. There are not negative emotions only, the sibling may be proud of the child with the autism spectrum disorder, he/she may feel love and sympathy and he/she may feel the need to protect the impaired sibling, thus learning important character traits as patience or tolerance.
Klíčová slova:
Aspergerův syndrom; atypický autismus; dětský autismus; porucha autistického spektra (PAS); Rettův syndrom; rodina; sourozenec; Asperger syndrome; atypical autism; autism spectrum disorders (ASDs); family; infantile autism; Rett syndrome; sibling