Název:
Možnosti profesního rozvoje učitelek mateřských škol na pracovišti
Překlad názvu:
Possibilities of professional development of kindergarten teachers in the workplace
Autoři:
Krumphanzlová, Zdenka ; Tureckiová, Michaela (vedoucí práce) ; Trojanová, Irena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá možnostmi profesního rozvoje učitelek mateřských škol na pracovišti. V teoretické části je charakterizován pojem profesní rozvoj, připomenuty některé aktuální výzkumy zabývající se profesním rozvojem učitelů a popsány současné požadavky na kompetence učitelek mateřských škol. Důraz je kladen na roli ředitele školy jako nejvýznamnějšího činitele v profesním rozvoji učitelů a ve využívání metod, které mohou probíhat na pracovišti. Některé z těchto metod profesního rozvoje jsou podrobněji popsány podle dostupné odborné literatury a jsou zdůrazněny jejich hlavní výhody a omezení. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat možnosti profesního rozvoje učitelek mateřských škol na pracovišti a zjistit, které z vybraných metod profesního rozvoje probíhajících na pracovišti, jsou nejčastěji využívány právě v mateřských školách. Byla použita metoda dotazníkového šetření, výsledky jsou přehledně zpracovány v tabulkách a grafech. KLÍČOVÁ SLOVA: profesní rozvoj, metody profesního rozvoje, mentoring, vzájemné hospitace, hodnotící rozhovory, neformální rozhovory, videotrénink interakcí, online metody profesního rozvoje, profesní portfolio, samostudiumThe bachelor thesis deals with the possibilities of professional development of kindergarten teachers in the workplace. The theoretical part contains characteristics of the concept of professional development. It also recalls some of the current researches that deal with professional development of teachers and describes the current requirements for the competence of teachers in kindergartens. Emphasis is placed on the role of the headmaster, as the most important factor in the professional development of teachers and the use of methods that can take place in the workplace. Some of these methods of professional development are described according to available literature and their advantages and limitations are highlighted. The aim of the bachelor thesis was to describe possibilities of professional development of kindergarten teachers in the workplace and to determine which of the selected professional development methods in the workplace are most often used in kindergartens. The used method was a questionnaire survey and the results are clearly organized in tables and graphs. KEYWORDS: professional development, methods of professional development, mentoring, peer observation, evaluation interviews, informal interviews, video training interactions, online method of professional development,...
Klíčová slova:
hodnotící rozhovory; mentoring; metody profesního rozvoje; neformální rozhovory; online metody profesního rozvoje; profesní portfolio; profesní rozvoj; samostudium; videotrénink interakcí; vzájemné hospitace; evaluation interviews; informal interviews; mentoring; methods of professional development; online method of professional development; peer observation; professional development; professional portfolio; self-study; video training interactions