Název:
Včelařská expozice Botanické zahrady hl. m. Prahy a její využití ve výuce
Překlad názvu:
Beekeeping Exposition of the Prague Botanical Garden and its Application in the Process of Education
Autoři:
Fialová, Alžběta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem plánované včelařské expozice Botanické zahrady hl. m. Prahy. Práce je rozdělena do dvou částí. V první části popisuji včelu medonosnou (Apis mellifera) - její anatomii, etologii, nemoci a včelí produkty. V závěrečné kapitole teoretické části uvádím příklad možnosti využití včelího klátu ve výuce na ZŠ. Ve druhé části věnované samotné včelařské expozici jsem zařadila dotazníkové šetření, jehož cílem bylo zjistit, v jakém rozsahu se v rámci výuky téma včely medonosné probírá, jestli k tomuto tématu organizují školy nějaké aktivity (besedy, exkurze do ekocenter, apod.) nebo jestli by měly zájem o připravovanou expozici a k ní dostupné materiály (pracovní listy). Dále jsem v této části navrhovanou expozici popsala a uvedla její možné využití ve výuce. Významné včelařské rostliny, které jsou zmiňované v popisu návrhu expozice, jsem dále podrobněji charakterizovala v přehledné tabulce. Na základě návrhu expozice a výsledků dotazníkového šetření jsem na závěr práce zařadila pracovní list pro 2. stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. Klíčová slova: včela medonosná, včelařská expozice, dotazníkové šetření, pracovní listBeekeeping Exposition of the Prague Botanical Garden and its Application in the Process of Education This bachelor thesis deals with the topic of a beekeeping exposition of the Prague Botanical Garden currently in a phase of planning. It is divided in two parts. In the first part, the honey bee (Apis mellifera) is described - its anatomy, ethology, diseases and bee products. In the last chapter of the theoretical part an example of a possible use of a traditional artificial hive in primary school education is introduced. The second part is dedicated to the beekeeping exposition itself and includes a questionnaire survey, the aim of which is to find out to what extent the topic of the honey bee is dealt with in the curriculum; whether schools organize any events related to the topic such as discussion forums or educational excursions to eco-centres; or whether schools would be interested in the planned exposition as well as available materials such as worksheets. Furthermore, the planned exposition is described and its possible application in the process of education is suggested. Later, significant plants suitable for beekeeping, which had been mentioned in the description of the exposition proposal, are thoroughly described in a well-arranged chart. At the end of the thesis, a worksheet for lower...
Klíčová slova:
dotazníkové šetření; pracovní list; včela medonosná; včelařská expozice; beekeeping exposition; honey bee; questionnaire survey; worksheet